پنجشنبه-22مهر1400-یازدهمین جلسه هماهنگی نمایندگان بکوجا در استان گلستان.

به نام خدا

یازدهمین جلسه هماهنگی نمایندگان بکوجا در استان گلستان

پنجشنبه1400/07/22

 

روابط عمومی و امور بین الملل بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری یازدهمین جلسه هماهنگی میان نمایندگان بکوجا در استان گلستان خبر داد.

براساس این گزارش در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز چها شنبه 1400/07/21 و با حضور افراد زیر برگزار شد:

  1. سید علی لطفی زاده موسس بکوجا
  2. محسن سلطانی نماینده بکوجا در استان مازندران
  3. عیدمحمد فاروقی نماینده بکوجا در استان گلستان
  4. محمد حیدری نماینده بکوجا در شهرستان بندرگز
  5. سید فضل الله میرفندرسکی نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر
  6. غلامعلی نورا نماینده بکوجا در شهرستان گنبدکاووس
  7. محمد سبزه نماینده بکوجا در شهرستان گرگان و مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی استان گلستان
  8. قاسم خدری نماینده بکوجا در شهرستان کردکوی
  9. آیناز سیدزاده گوگلانی نماینده بکوجا در شهرستان بندر ترکمن 

همچنین نمایندگان زیر به دلایل مختلف موفق به حضور در این جلسه نشدند:

  1. احمد حاجیلری نماینده بکوجا در شهرستان مینودشت
  2. حاجی آبادی نماینده بکوجا در شهرستان علی آباد کتول
  3. آتابای نماینده بکوجا در شهرستان بندر ترکمن


موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زاده
محسن سلطانیعید محمد فاروقیمحمدحیدریغلامعلی نورا
سید علی لطفی زادهمحسن سلطانیعیدمحمد فاروقیمحمد حیدریغلامعلی نورا
 

برگزاری جلسه معارفه نماینده مشترک بکوجا و هلال احمر در روستای فوجرد از توابع شهرستان گرگان

 در ابتدای این جلسه مهندس فاروقی نماینده بکوجا در استان گلستان با اشاره به برگزاری جلسه معرفی اهداف و برنامه های بکوجا در روستای فوجرد از توابع شهرستان گرگان که با هماهنگی خانم میرزاحسینیان معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان و خانم سمیه علاءالدین از همکاران معاونت جوانان هلال احمر در این روستا که نمایندگی بکوجا را نیز متقبل شده است، از حضور اعضای شورای روستا و دهیار جدید این روستا و تعدادی از کشاورزان در جلسه خبر داد.

مهندس فاروقی گفت: کشاورزان حاضر در جلسه از مشکلات خود در تهیه نهاده ها و ادوات کشاورزی با توجه به افزایش قابل توجه قیمت ها و نیز عدم تامین بموقع سوخت برای ماشین آلات و پمپ های دیزلی سخن گفتند و بنده هم متعهد به انعکاس مشکلات به مسئولین مربوطه شدم.

سیدفضل الله میرفندرسکی
آیناز سیدزاده گوکلانیمحمد سبزهقاسم خدری
سیدفضل الله میرفندرسکی
آیناز سیدزاده گوکلانی
محمد سبزهقاسم خدری

گردهمایی کارشناسان کلزا در شهرستان آزادشهر و حضور مشترک بکوجا و بسیج و جهاد کشاورزی برای افزایش تولید

در ادامه جلسه آقای مهندس سید فضل الله میرفندرسکی نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر که مسئول کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی در شهرستان آزادشهر نیز می باشد، از گردهمایی روز جاری (چهارشنبه1400/07/21) مربیان کلزا در حوزه مقاومت بسیج شهر نگین شهر با حضور سرگرد پاسدار حسینی فرمانده حوزه و مهندس نوروزی رییس مرکز خدمات کشاورزی نگین شهر خبر داد و گفت: در این گردهمایی تمامی دوازده کارشناس کلزای شهرستان را که در سال گذشته آموزش داده بودیم دعوت کردیم و هماهنگی های لازم برای هدایت 250 هکتار مزرعه کلزا توسط هریک از آنان را به عمل آوردیم.

سید علی لطفی زاده-محسن سلطانی- عیدمحمد فاروقی-محمد حیدری-سید فضل الله میرفندرسکی-غلامعلی نورا-محمد سبزه-قاسم خدری-آیناز سیدزاده گوگلانی

میرفندرسکی گفت: خوشبختانه در شهرستان آزادشهر مشکل بذر و نهاده ها و کودهای ازت، پتاس و فسفر حل شده و این اقلام به اندازه کافی در دسترس کشاورزان قرار دارد، لیکن به علت قیمت بالای نهاده ها، تمایلی به خرید آن ها وجود ندارد و این موجب کاهش تولید محصول خواهد شد و به این دلیل اعطای کشاورزکارت و شارژ مبلغ 2.5 میلیون تومان به ازای هر هکتار کشت کلزا می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی تولید داشته باشد.

سید علی لطفی زاده-محسن سلطانی- عیدمحمد فاروقی-محمد حیدری-سید فضل الله میرفندرسکی-غلامعلی نورا-محمد سبزه-قاسم خدری-آیناز سیدزاده گوگلانی

میرفندرسکی سود 18% برای کشاورزکارت را هم بسیار بالا عنوان کرد و خواستار تعدیل این سود به نفع کشاورزان شد. وی همچنین از فعال سازی هسته علمی در شهرستان آزادشهر تا 10 روز آینده خبر داد و از عدم فعالیت تعدادی از ریزکارهای واگذاری به کشاورزان خرد برای کشت کلزا در سایر مزارع انتقاد کرد و خواستار اتخاذ سیاستی برای حل این مشکل شد.

نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر همچنین بر ضرورت تغییر الگوی کشت در استان گلستان و حذف کشت برنج به دلیل مشکل کمبود منابع آب تاکید کرد و از آقای دکتر سبزه مدیر ترویج جهاد کشاورزی استان خواست تا در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشند.


سید علی لطفی زاده-محسن سلطانی- عیدمحمد فاروقی-محمد حیدری-سید فضل الله میرفندرسکی-غلامعلی نورا-محمد سبزه-قاسم خدری-آیناز سیدزاده گوگلانی


کاهش تعداد کارشناسان در طرح شهید ساجدی موجب لطمه به تولید خواهد شد

آیناز سیدزاده گوگلانی نماینده بکوجا در شهرستان بندرترکمن نیز با اشاره به مشکل سامانه سوخت برای کشاورزان، از دستکاری این سامانه و ایجاد تغییرات در آن گلایه نمود و از بروز این مشکل در زمان کاشت و برداشت سخن گفت و خواستار کاهش سود کشاورزکارت ها شد.

گوگلانی از کاهش نیروهای آموزش دیده در طرح شهید ساجدی نسبت به سال گذشته که 20 تا 30 نفر بودند انتقاد کرد و گفت: با 7 نفر کارشناس در شهرستان بندرترکمن و 6 نفر کارشناس در شهرستان آق قلا امکان خدمت مناسب به همه کشاورزان وجود نخواهد داشت.

ضرورت جلوگیری از سودجویی در فروش دنباله بند و تراکتور

دکتر محمد سبزه نماینده بکوجا در شهرستان گرگان و مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان نیز در این جلسه بر هماهنگی و همکاری بیشتر سازمان جهاد کشاورزی استان با بکوجا و ضرورت معرفی بیشتر اهداف بکوجا به مدیران جهاد کشاورزی استان به منظور پیشگیری از بروز سوء تفاهم تاکید نمود و ضمن اظهار خوشحالی از حضور در جمع کشاورزان و مسئولین روستای فوجرد در روز جاری، شنیدن مسائل و مشکلات و پیشنهادات کشاورزان را از زبان خودشان بسیار موثر دانست.

سبزه با اشاره به حضور 1200 کارشناس در قالب طرح شهید ساجدی در استان گلستان در سال گذشته، از اختصاص یک کارشناس پهنه برای هر سه روستا از سوی جهاد کشاورزی استان و همکاری تنگاتنگ این کارشناسان با یکدیگر سخن گفت و بر پیگیری عدم کاهش تعداد نیروهای طرح شهید ساجدی در سال جاری زراعی تاکید کرد.

دکتر سبزه به موضوع تغییر قیمت ها و سودجویی برخی افراد در خرید دنباله بند و تراکتور به نرخ دولتی و فروش در بازار آزاد را تقبیح کرد و خواستار اتخاذ سیاستی برای جلوگیری از این سودجویی شد. وی همچنین توزیع سوخت به ازاء هر تراکتور را نادرست دانست و خواستار توزیع سوخت براساس سطحی که توسط هر تراکتور کار می شود شد.

نماینده بکوجا در شهرستان گرگان بر ضرورت استفاده از ارقام زودرس سویا در شرایط خشکسالی تاکید کرد و این اقدام را موجب کاهش حداقل یک دوره آبیاری برای این محصول دانست.

ضرورت افزایش اعتبار بانک کشاورزی استان و شارژ کشاورز کارت های کشاورزان

نماینده بکوجا در شهرستان بندرگز هم با ارائه تحلیلی از سیاست های دولت جدید، هم سویی این سیاست ها با اهداف و برنامه های بکوجا بسیار مثبت ارزیابی نمود و اظهار امیدواری کرد تا با این ترتیب شاهد تحقق هرچه سریعتر اهداف بکوجا باشیم.

محمد حیدری از تلاش های دکتر رحمت الله نوروزی نماینده علی آباد در مجلس شورای اسلامی که در جهت حل مشکل کشاورزان همواره قدم‌های موثری برداشته است، اتخاذ سیاست قیمت گذاری مناسب برای خرید تضمینی محصولات استراتژیک از جمله کلزا و پنبه را موجب تشویق کشاورزان برای کشت این محصولات دانست و از افزایش قابل توجه کشت کلزا در شهرستان بندرگز در سال زراعی جدید خبر داد.

حیدری به استقبال کشاورزان از دریافت کشاورزکارت برای خرید نهاده ها نیز اشاره نمود و با توجه به افزایش قابل توجه قیمت نهاده ها و محدودیت توان مالی بسیاری از خرده کشاورزان، خواستار افزایش اعتبار بانک کشاورزی استان و شارژ فوری کشاورزکارت کشاورزان برای از دست ندادن زمان مناسب کشت شد.

پیش بینی افزایش سطح زیرکشت کلزا در سال زراعی جدید

قاسم خدری نماینده بکوجا در شهرستان کردکوی نیز با اشاره به استقبال زیاد کشاورزان استان از کشت کلزا در سال جاری، از آثار مفید تناوب کشت کلزا با گندم در کاهش آفات و بیماری ها سخن گفت و با اشاره به ایجاد صف انتظار برای کارنده های موجود در شهرستان، این موضوع را نشانه تقاضای بالای کشت کلزا در شهرستان دانست. وی همچنین از افزایش دوبرابری کشت کلزا با کارنده از مبلغ 400هزار تومان در هکتار به 800هزار تومان در هکتار گلایه نمود و خواستار پرهیز از موازی کاری با جهاد کشاورزی و بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی شد.

خدری با اشاره به هماهنگی های انجام شده با هلال احمر شهرستان برای استفاده از ظرفیت داوطلبین این جمعیت، خواستار هماهنگی با معاون جوانان هلال احمر استان برای استفاده از ظرفیت این داوطلبین در شهرستان کردکوی شد.

درخواست دریافت هزینه خرید کود از کشاورزان در زمان برداشت محصول با اخذ تضمین

در پایان این جلسه دکتر سبزه با اشاره به دستورالعمل ابلاغی از سوی آقای مهاجر سرپرست معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر الزام به واگذاری کود اوره مشروط به خرید کودهای فسفر و پتاس از سوی کشاورزان، به ناتوانی مالی کشاورزان برای پرداخت هزینه کود اشاره کرد و خواستار امکان پرداخت این هزینه توسط همه کشاورزان در پایان دوره کشت و زمان برداشت محصول شد. نماینده بکوجا در شهرستان گرگان گفت: در این دستورالعمل امکان پرداخت هزینه خرید کود در زمان برداشت محصول برای کشاورزانی که کشاورزی قراردادی انجام می دهند فراهم شده است ولی برای سایر کشاورزان چنین امکانی وجود ندارد که درخواست می کنم با اخذ تضمین مناسب این امکان برای همه کشاورزان فراهم آید.

 اخبار مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *