چرا استعدادیابی؟

بنام خدا

چرا استعدادیابی؟

(سیدعلی لطفی زاده  1399/04/01)

  متن مقاله پیشرفت جوامع بشری مستلزم نقش آفرینی انسان هاست. هرچه این نقش آفرینی آگاهانه تر و پررنگ تر باشد سرعت رشد جوامع نیز بیشتر می شود. از سوی دیگر تکامل و پیشرفت و تعالی انسان نیازمند شناسایی توانایی ها و استعدادهای بالقوه او در زمان مناسب و فراهم نمودن زمینه برای بروز و شکوفایی آن توانایی ها می باشد. در شکوفایی استعدادها، نقش علائق انسان انکارناپذیر است. از این رو در مسیر بهره گیری حداکثری از توانایی های فردی توجه به علائق فردی نیز ضروری می باشد.



هدف از استعدادیابی کمک به انسان ها به منظور دستیابی به حداکثر کمال و تعالی و پیشرفت با توجه به مقدورات محیطی و شرایط اجتماعی که در آن زندگی می کنند می باشد. بر این اساس شاخصه های هوش، حافظه، شخصیت، هنر، ورزش، دانش، مهارت، ازدواج، شغل و علائق فرد از طریق پرسشنامه هایی مورد ارزیابی قرار گرفته و متناسب با این ارزیابی، توصیه ها و پیشنهاداتی در حوزه های مختلف به تناسب استعداد و توانمندی های شناسایی شده از فرد در اختیار وی قرار می گیرد.



این پیشنهادات می تواند جنبه توصیه به کسب مهارتی جدید یا شرکت در دوره ای آموزشی برای ارتقای توانایی های فردی و فراهم نمودن زمینه بهتر برای شکوفایی استعدادهای افراد و یا توصیه هایی در زمینه انتخاب رشته تحصیلی در دوره های متوسطه و دانشگاهی و تحصیلات عالیه و نیز توصیه هایی در زمینه انتخاب شغل مناسب، متناسب با توانایی ها و علایق و شخصیت فرد و نیز ارائه پیشنهاداتی درخصوص ویژگی های همسر مناسب برای فرد براساس روحیات و شخصیت وی باشد.


کشف استعداد و تمایز افراد


شناسایی استعداد و علایق و توانایی های فرد در بازه های سنی مختلف صورت می گیرد تا بتوان هرچه زودتر مسیر را برای شکوفایی استعدادهای او هموار نمود. این بازه های سنی به ترتیب زیر در نظر گرفته شده است:

1. کمتر از 3 سال
2. بین 3 تا 6 سال
3. 7 تا 12 سال
4. 13 تا 15 سال
5. 16 تا 18 سال
6. 19 تا 30 سال
7. 31 تا 45 سال
8. 46 تا 60 سال
9. بالاتر از 60 سال


هدف گذاری طرح برای 6 دوره سنی اول یعنی تا 30 سالگی، براساس تلاش برای شکوفایی استعدادها و حداکثر کسب علم و مهارت در این راستا می باشد. در رده سنی 7 و 8 که دوران 31 تا 60 سالگی فرد را دربر می گیرد، هدف اصلی از استعدادیابی، حداکثر نمودن دستاوردهای فرد در زمینه های انتخابی قبلی از جمله حوزه های شغلی و زندگی می باشد، بدین معنا که توصیه های این دوره بیشتر در جهت معرفی مسیرهای پیشرفت فرد در شغلی که انتخاب نموده و پیشنهاد کسب آموزش ها و مهارت هایی که می‌تواند پیشرفت شغلی وی را تسریع نماید خواهد بود، لیکن تلاش خواهد شد مگر در موارد خاص از توصیه به تغییر مسیر شغلی افراد اجتناب گردد. همچنین توصیه های این دوره مبتنی بر ایجاد ثبات در زندگی شخصی و پیشگیری از بروز اختلافات خانوادگی و خدای ناکرده طلاق و راهنمایی افراد به توجه به نقاط مثبت زندگی و خانواده خود و تلاش برای لذت بردن هرچه بیشتر از زندگی خواهد بود.



در نهایت هدف از استعدادیابی در بازه سنی بالاتر از 60 سال که عموما با دوره بازنشستگی افراد مترادف می باشد، تلاش برای ارائه توصیه هایی به منظور پیشگیری از انزوای اجتماعی این افراد و معرفی جایگاه ها و فعالیت های اجتماعی متناسب با توانمندی و تجارب آنها و همچنین توصیه هایی در جهت حفظ سلامت آنان و پیشگیری از تشدید و یا تسریع عوارض ناسی از کهولت در آنان خواهد بود.


در تدوین پرسشنامه ها از تجارب قبلی جهان استفاده شده و آنچه که در گذشته بر روی آن اجماع حاصل گردیده و همچنان مورد تایید صاحب نظران می باشد بکار گرفته خواهد شد و برای موضوعاتی که در گذشته به جمع بندی مشخصی نرسیده است با اتکاء به توانمندی جوانان مستعد کشور و راهنمایی اساتید دانشگاه ها و همفکری با صاحب نظران در سراسر دنیا، اقدام به تهیه پرسشنامه و انجام مراحل آزمایش و اصلاح آن گردیده و به مرور در جهت اثربخشی هرچه بیشتر آنها اقدام خواهد شد.


استعداد سنجی و علاقمندی


در جمع بندی ویژگی ها و توانایی های افراد علاوه بر ارائه کارنامه ای از نتیجه هریک از آزمون ها، یک جمع بندی کلی که متکی بر ترکیب نتایج آزمون های مختلف می باشد نیز ارائه خواهد شد و در نهایت متناسب با ویژگی ها و توانایی ها و استعدادهای شناسایی شده از هر فرد، پیشنهادات مشخصی به وی ارائه خواهد شد.


بستر انجام این کار یک بستر الکترونیکی بوده و به فرد فرصت داده می شود تا در بازه های سنی مختلف و در دفعات متعدد و بنا به احساس نیاز خود اقدام به استعدادیابی نماید. همچنین نتایج همه آزمون هایی که توسط یک فرد انجام شده است در سابقه وی منظور و امکان مرور آنها نیز برای فرد فراهم خواهد بود.


به منظور فراهم نمودن امکان انجام چندین آزمون برای یک فرد و در یک بازه سنی مشخص، در هریک از موضوعات حداقل 10 سری پرسشنامه تنظیم خواهد شد و در عین حال در سیستم نرم افزاری امکان انتخاب اتفاقی سوالات و شکل گیری دهها پرسشنامه مختلف فراهم می گردد تا آزمون های مختلف دارای سوالات متفاوت باشند.


استعداد و علاقمندی سنجی


در کنار انجام آزمون ها و ارائه نتایج بصورت سیستمی به متقاضی، مشاوره آنلاین نیز از طریق سیستم به متقاضیان ارائه خواهد شد و مراکز مشاوره زنجیره ای در سطح کشور برای ارائه مشاوره حضوری نیز تشکیل می گردد.


در مواردی که خود فرد اظهار به داشتن توانایی های خاصی در موضوعات مختلف استعدادیابی همانند هوش، حافظه، ورزش، هنر، مهارت، تخصص و ... نماید و یا نتیجه آزمون های وی دلالت بر وجود توانمندی هایی بالاتر از حد متعارف در یک فرد داشته باشد، در این صورت آزمون های تخصصی (بصورت مجازی) از وی انجام و در صورت احراز وجود توانایی خاص، اقدامات لازم جهت بهره گیری جامعه از این توانمندی صورت خواهد گرفت.


انتظار این است که با پیاده سازی این سیستم، امکان توزیع نخبگان کشور در رشته های مختلف فراهم و زمینه های توسعه علمی کشور در حوزه های مختلف و نیز معرفی قهرمانان ورزشی در رشته های مختلف و هنرمندان برجسته در موضوعات متنوع فراهم و در یک عبارت با توزیع توانمندی های برتر در حوزه هایی که منجر به حداکثر بازدهی خواهد شد، آینده ای بسیار روشن و مترقی توسط آحاد جامعه برای یکایک افراد جامعه محقق گردد.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *