چهارشنبه-8تیرماه1401-چهل و چهارمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان – توجه بیشتر به موضوع آموزش و همکاری با دیگر دستگاه ها.

به نام خدا

چهل و چهارمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان توجه بیشتر به موضوع آموزش و همکاری با دیگر دستگاه ها

چهارشنبه 1401/04/08

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌ نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری چهل و چهارمین جلسه هماهنگی میان مدیران بکوجا در شهرستان های استان گلستان خبر داد.

براساس این گزارش در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز چهارشنبه 1401/04/08 برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

1.   سید علی لطفی زاده؛ موسس بکوجا

2.   سید فضل‌اله میرفندرسکی؛ نماینده تام بکوجا در شهرستان آزادشهر

3.   عید محمد فاروقی؛ نماینده بکوجا در استان گلستان

4.   آیناز سیدزاده گوگلانی؛ نماینده بکوجا در شهرستان بندرترکمن

5.   محمد حیدری؛ نماینده بکوجا در بندر گز

6.    امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا

همچنین نمایندگان زیر به دلایل مختلف موفق به حضور در این جلسه نشدند:

  1. غلامعلی نورا نماینده بکوجا در شهرستان گنبدکاووس
  2. قاسم خدری نماینده بکوجا در شهرستان کردکوی
  3. احمد حاجیلری نماینده بکوجا در شهرستان مینودشت
  4. حاجی آبادی نماینده بکوجا در شهرستان علی آباد کتول
  5. سید محمد نماینده بکوجا در شهرستان آق قلا
  6. محمد سبزه نماینده بکوجا در شهرستان گرگان

موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زاده
عید محمد فاروقیمحمدحیدریسیدفضل الله میرفندرسکی
آیناز سیدزاده گوکلانیامیرعلی شیخ الاسلام زاده
سید علی لطفی زادهعیدمحمد فاروقیمحمد حیدریسیدفضل الله میرفندرسکیآیناز سیدزاده گوکلانیامیرعلی شیخ الاسلام زاده
 

در آغاز این جلسه، سید علی لطفی زاده  ضمن معرفی مهندس سید فضل‌اله میرفندرسکی نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر به امیرعلی شیخ الاسلام زاده همکار جدید در دفتر مرکزی بکوجا، از زحمات فراوان ایشان در شهرستان آزادشهر تقدیر نمود. وی با ابراز امیدواری نسبت به تداوم حضور و نقش‌آفرینی جوانان در عرصه‌های مدیریتی کشور، به فعالیت‌های مهندس میرفندرسکی در زمینه حمایت از جوانان شهرستان آزادشهر و کارآفرینی ایشان در منطقه اشاره نمود. سید فضل‌اله میرفندرسکی نیز با تشکر از مهندس لطفی‌زاده، ورود امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده را به جمع همکاران بکوجا، به وی خوش‌آمد گفت.

مروری بر روند توسعه همکاری بکوجا و سازمان هلال احمر

مهندس فاروقی موضوع نخست جلسه را، همفکری پیرامون جلسات آموزشی پیش رو عنوان کرد و مهندس لطفی زاده، ادامه داد: یکی از کارهایی که ما در بکوجا بسیار به آن معتقدیم، هم‌افزایی است و علاقه‌مندیم که از کار موازی با دستگاه‌های مختلف پرهیز کنیم. در همین راستا، با دستگاه‌های مختلف کشور همکاری‌هایی را تشکیل دادیم. از جمله اینکه تلاش کردیم گفتمانی را در سازمان هلال احمر به وجود آوریم. لطفیزاده افزود: یکی از اهداف هلال احمر، کاهش آلام بشری است و ما سعی کردیم توجه این سازمان را، به لزوم فعالیت برای بهبود وضع معیشتی جامعه، به عنوان اصلی‌ترین مشکل حال حاضر برای مردم ایران، جلب کنیم.

موسس بکوجا در تشریح همکاری بکوجا و هلال احمر ادامه داد: ما از این سازمان خواستیم که بهبود وضع معیشتی مردم را نیز، در کنار سایر اهداف خود قرار دهد و از ظرفیت‌های این سازمان در سراسر کشور، برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی مردم بهره ببریم. مقرر گردید که همکاری بکوجا و هلال احمر، به صورت آزمایشی در برخی مناطق کشور آغاز شود و پس از بررسی نقاط ضعف و قوت، به اننعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین بکوجا و سازمان هلال احمر دست یابیم. در حال حاضر نیز، همکاری موفق دو سازمان، در 2 روستا از استان مازندران شکل گرفته است و نمایندگان هلال اجمر در این روستاها، به عنوان نماینده بکوجا در آن منطقه نیز معرفی گردیده اند.

لطفی زاده با اشاره به آغاز فعالیت بکوجا در استان گلستان از حدود یک سال قبل، گفت: در استان گلستان نیز، از همان ابتدا به همراه آقای مهندس فاروقی، همکاری با هلال احمر را آغاز کردیم. در این استان نیز، دو روستای اتراچال از توابع شهرستان گرگان و قورپلیجه از توابع شهرستان گنبد از سوی هلال احمر برای فعالیت آزمایشی پیشنهاد شد که علیرغم آموزش نمایندگان معرفی شده از سوی بکوجا و بسترسازی برای فعالیت آنان، به دلیل محدودیت کشت کلزا و پنبه در روستای اتراچال و مشغله آقای حبیب لی در مدرسه روستای قورپلیجه این دو مکان برای ادامه فعالیت، مناسب تشخیص داده نشدند و به جای آنها روستاهای لیوان غربی از توابع شهرستان بندرگز و نصرآباد از توابع شهرستان گرگان معرفی شدند که با توجه به جمع بندی نمایندگان بکوجا و هلال احمر در استان گلستان، ادامه فعالیت در این روستاها نیز متوقف و در نهایت روستاهای وحدت اسلامی از توابع شهرستان آق قلا و محمدآباد از توابع شهرستان گرگان به عنوان گزینه های نهایی انتخاب گردیده اند. با همت معاونت جوانان هلال احمر استان هم‌اکنون در روستای وحدت اسلامی، خانه هلال احمر و در روستای محمدآباد، کانون جوانان هلال احمر تاسیس و مسئولین انتخاب شده از سوی هلال احمر برای آن ها به عنوان نمایندگان بکوجا در روستاهای مذکور نیز انتخاب گردیده اند و کار خود را آغاز کرده اند.

مهندس لطفی زاده به تشریح روش فعالیت بکوجا در مناطق تحت پوشش خود نیز پرداخت و گفت: پس از انتخاب نماینده ما در روستا، جدول زمانبندی فعالیت‌های بکوجا در آن مکان، تهیه و در اختیار وی قرار می‌گیرد. ماموریت ما در روستا، حدود 7 الی 8 هفته است و هدف، انتقال گفتمان بکوجا است که اگر اقناع‌کننده باشد، کشاورزان و دامداران را به سمت کشت و دامداری دانش‌بنیان هدایت می‌نماید. البته ممکن است نماینده ما، ساکن همان منطقه بوده و به صورت دائمی بتواند پاسخگوی سوالات مردم محترم منطقه باشد. از سوی دیگر، لازم است که پس از اغنای مخاطبین به دانش‌بنیان کردن تولیدات خود، شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان که مروّج روش‌های علمی و توسعه پایدار هستند، با تعهد به صحنه آمده و خدمات و پشتیبانی‌های خود را ارائه کنند.

تأسیس ضرورت تعهد شرکت های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی به افزایش بهره وری

وی با اشاره به جلسه‌ای که اخیراً با همکاران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته است، ادامه داد: در آن جلسه بیان کردیم که 6000 شرکت دانش‌بنیان در کشور مشغول فعالیت‌اند اما هیچ یک از ایشان، حاضر به تضمین افزایش بهره‌وری در تولید برای تولیدکنندگان موجود نیستند. این به آن معناست که آن شرکت دانش‌بنیان، به خدماتی که ارائه می‌دهد اطمینان ندارد و بدیهی است که در چنین شرایطی، این شرکت‌ها نمی‌توانند نقش موثری در بهبود تولید داشته باشند. ما پیشنهاد کردیم که یک شرکت دانش‌بنیان با حضور افراد متخصص و دارای تجربه و ترجیحا از کشاورزان تحصیل کرده پیشرو در استان گلستان، با تضمین افزایش بهره‌وری تولیدات کشاورزانی که با این شرکت همکاری کنند، تأسیس شود و این موضوع برای این شرکت ریسکی نخواهد داشت، چرا که در حال حاضر نیز کشاورزان نمونه استان، از جمله آقای فاروقی و آقای میرفندرسکی، با بکوجا در حال همکاری هستند و استفاده از مشاوره و راهکارهای این عزیزان، بدون شک منجر به افزایش قابل توجه تولیدات سایر کشاورزان نیز خواهد شد.

آموزش همکاران، ضرورتی انکارناپذیر

موسس بکوجا، ماموریت مشترک نماینده هلال احمر و بکوجا در هر روستا را، متقاعد کردن مردم به استفاده از دانش و فناوری در تولید عنوان کرد و افزود: یکی از نکات مهمی که در طی فعالیت آزمایشی، به ویژه در مازندران به آن رسیدیم، ضرورت آموزش نمایندگانی هست که قرار است این ماموریت را در روستاها انجام دهند. مهمترین کمکی که به کشاورزان می‌توان نمود، کمک فکری و به صحنه آوردن مردم است و نه ارائه نهاده و ایجاد توقعات نادرست.

لطفی زاده  با اشاره به نقش ارزنده خانم محمدی در سازماندهی دوره آموزشی که در نظر است تا در آینده نزدیک برای نمایندگان هلال احمر و بکوجا به صورت مشترک و با هدف آموزش رویکرد اجتماع محور در فعالیت های داوطلبانه در استان گلستان برگزار گردد از زحمات خان محمدی، خانم میرزاحسینیان و آقای فاروقی در این زمینه قدردانی کرد.

تاکید بر استفاده از ظرفیت استعدادسنجی توسط بکوجا در استان گلستان

وی با اشاره به فعالیت‌های استعدادسنجی انجام گرفته در سطح کشور توسط بکوجا گفت: امیدواریم استان گلستان هم از این خدمات استفاده نماید و انشالله این هدایت منابع انسانی، تا 10 سال آینده تاثیر بزرگی در صحنه‌های اقتصادی و بهره‌وری نیروی انسانی در کل کشور داشته باشد.

مبارزه بیولوژیک با آفات پنبه

مهندس فاروقی با تشکر از توضیحات کامل مهندس لطفی زاده، گزارشی از وضعیت کشت پنبه در استان ارائه نمود. فاروقی که خود کشاورز نمونه استان در کشت پنبه و سویا می باشد گفت: قریب به 22 هزار هکتار قرارداد کشت پنبه در استان منعقد شده است و در بحث مبارزه با علف‌های هرز و آفات برگ‌خوار می توان بدون سمپاشی و با نظارت صحیح، از ایجاد خسارت جلوگیری نمود. وی افزود: کشت پنبه دارای الزامات تخصصی از قبیل دقت در زمان مناسب آبیاری و سمپاشی بموقع است که انتظار می‌رود کشاورزان از آن آگاه باشند.


در خصوص مبارزه با آفات نیز، فاروقی این مبارزه را، به مبارزه با دشمنی که حاضر و بارز است تشبیه کرد و افزود: اگر آفت فعال شود مبارزه با آن دشوار خواهد شد. وی گفت: بدون شناخت مناسب از آفت و لحاظ نمودن زمان مناسب برای مبارزه با آفات و بدون به کار بردن روش درست سم‌پاشی، این عمل بی نتیجه خواهد بود و تکرار سمپاشی و چند برابر شدن هزینه  سمپاشی را به دنبال دارد.

میرفندرسکی-عید محمد فاروقی- آیناز سیدزادهگوکلانی- سید علی لطفی زاده


آخرین وضعیت فعالیت‌های بکوجا در استان گلستان، از زبان نماینده این سازمان در استان

محور دوم صحبت آقای مهندس فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، به فعالیت‌های بکوجا در استان اختصاص داشت. وی گفت: در این فاصله که با هلال احمر همراه شدیم اتفاقات بسیار خوبی در استان افتاده است. در روستاهایی که همکاری مشترک بکوجا و هلال احمر در جریان است، هم اکنون کشت کلزا و پنبه به بهره‌وری قابل توجهی رسیده است. در روستای محمدآباد گرگان نیز، کانون جوانان هلال احمر راه اندازی شد اما شورای اسلامی روستا، همکاری لازم را در این مورد نداشت. روستای وحدت اسلامی نیز، از جمله روستاهای کم برخوردار منطقه می‌باشد که در حال حاضر، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و بنیاد برکت در حال توسعه آبیاری تحت فشار و محرومیت زدایی در آن هستند. هلال احمر نیز با راه‌اندازی خانه هلال در این روستا، زمینه استقرار نماینده بکوجا در روستا را فراهم کرده است. در جلسه اخیری که با نماینده هلال احمر در این منطقه داشتیم از ایشان خواستیم که برای ایجاد انگیزه در بین مردم روستا برای همکاری با بکوجا تلاش کنند و نماینده هلال احمر نیز با قول ارائه تخفیفات در مرکز تصویربرداری هلال احمر در منطقه را، به همکاران بکوجا و هلال احمر و مردمی از روستا که با بکوجا همکاری می‌کنند داد.

مهندس فاروقی ادامه داد: پیرو همین جلسه، دیدار صمیمانه ای نیز با مردم روستا، با حضور بخشدار، شورای روستا و دهیار داشتیم، و در آن اهداف بکوجا برای کشاورزان تشریح گردید.

نماینده بکوجا در استان گلستان، با اشاره به در پیش بودن دوره آموزشی هلال احمر برای مروجان و نمایندگان بکوجا در استان، پیشنهاد داد: مدیران بکوجا در شهرستان‌های استان در این جلسات حضور داشته باشند. همچنین ایشان پیشنهاد داد که یک نفر دیگر نیز توسط هر مدیر شهرستانی، معرفی شود که با توسعه آتی فعالیت‌های بکوجا در ماه‌های آینده در روستاهای جدید، این نیروهای آموزش‌دیده بتوانند در بخش‌های جدید فعال شوند.

وضعیت کشت پنبه در شهرستان آزادشهر

سید فضل‌اله میرفندرسکی، نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر، آموزش را لازمه کار دانست و از برگزاری جلسات آموزشی برای همکاران استقبال کرد. وی خواستار حضور بیشتر مهندس لطفی زاده و مهندس فاروقی در شهرستان های استان گلستان شد و در ادامه از افزایش کشت پنبه در شهرستان از 50 هکتار در سال گذشته به 150 هکتار در سال جاری سخن گفت و از تشکیل کارگروهی برای پیگیری کشت این محصولی، در شهرستان خبر داد.

وی با اشاره به بحث آفات افزود: یکی از مشکلاتی که از دیرباز کشت پنبه را تهدید می‌کند، آفت ناشی از کشت چغندر است و سم‌های مورد استفاده به علت تحریم، کارایی لازم را ندارند. اگر بتوانیم چغندر را حذف کرده و به جای آن پنبه بکاریم، برای ما بهتر خواهد بود و در حال حاضر برای افزایش کشت پنبه در حال فرهنگ‌سازی و رایزنی در میان مردم هستیم.

مهندس میرفندرسکی با اشاره به صحبت مهندس لطفی‌زاده در مورد برون‌سپاری کارها به مردم گفت: ما قصد داریم کشاورزان کاملا خودکفا باشند و این مستلزم حضور نمایندگان قوی و آموزش‌دیده بکوجا در روستاها برای انتقال گفتمان ماست. همچنین وی خواستار حضور پررنگ تر موسس بکوجا در استان و سرکشی به مناطق، به منظور اطلاع دقیق‌تر و تسریع در روند فعالیت‌های ترویجی بکوجا گردید.

 استقبال نمانیده بکوجا در بندر گز، از دوره‌های آموزشی پیش رو

در ادامه جلسه، محمد حیدری، نماینده بکوجا در شهرستان بندر گز، ضمن تشکر از نظرات سازنده حاضران در جلسه، از برنامه‌های آموزشی پیش رو، و پیشنهاد تشکیل شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی استقبال کرد و گفت: در این زمینه با مسئولان بخشداری و دهیاری ها، صحبت لازم را خواهم نمود و لزوم این آموزش برای همکاران را برای ایشان تبیین خواهم نمود تا انشالله مردم بتوانند از برکات علمی آن به شکل سازمان‌یافته استفاده نمایند.

در خاتمه جلسه، مهندس لطفی زاده ، با تشکر از نظرات و پیشنهادهای مطرح شده در جلسه، ابراز امیدواری نمود که در آینده نزدیک سفری به استان خواهد داشت و از نزدیک پیگیر دغدغه‌ها و پیشنهادهای همکاران خواهد بود. وی افزود: نکاتی نیز در خود وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد که انشالله در جلسه حضوری، در طی سفر خدمت شما بیان خواهم نمود. در خصوص کارگروه تشکیل شده در حوزه آموزش‌های مربوط به دام در استان گلستان نیز، اعتقاد ما نیز بر استفاده از ظرفیت‌های خود استان است. چنانچه تفاهم‌نامه ما با سازمان منابع طبیعی هم نهایی شود، کار جدی‌تری در حوزه دام دنبال خواهد شد که آموزش‌های تخصصی را لازم دارد. لطفی‌زاده مجددا از همه همکاران سپاسگزاری نمود و برای یکایک ایشان آرزوی موفقیت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *