سه شنبه-15شهریور1401-هفدهمین جلسه هماهنگی استعدادسنجی در استان کرمان- پیگیری اولویت های شش گانه فعالیت بکوجا در استان.

به نام خدا

هفدهمین جلسه هماهنگی استعدادسنجی در استان کرمان- پیگیری اولویت های شش گانه فعالیت بکوجا در استان

سه‌شنبه 1401/06/15

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری هفدهمین جلسه هماهنگی برای ارائه خدمات استعدادسنجی به مردم استان کرمان خبر داد.

بر اساس این گزارش، این جلسه، به صورت تصویری و از ساعت 11:00 روز دوشنبه 1401/06/14 و با حضور مهندس سیدعلی لطفی زاده ، موسس بکوجا، زهرا کوشان نماینده استعدادسنجی بکوجا در  استان کرمان، فرشته لاله، مسئول سامانه‌های بکوجا و  امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده از همکاران دفتر مرکزی بکوجا برگزار گردید.


سیدعلی لطفی زاده- موسس بکوجازهرا کوشان- همکار افتخاری بکوجاسیدامیرعلی شیخ الاسلام زاده- همکار بکوجافرشته لاله- همکار بکوجا
سیدعلی لطفی زاده
 زهرا کوشان امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده
فرشته لاله  


حفظ ارتباط و سازماندهی متخصصان استعدادسنجی و مشاوره، اولویت اول بکوجا در استان کرمان

در ابتدای این جلسه، مهندس لطفی زاده ، ضمن خداقوت به حاضران، به برگزاری همایش 11 مرداد 1401 با متخصصان استان کرمان و لزوم پیگیری فعالیت‌های انجام شده تا حصول نتیجه اشاره کرد و با برشمردن مجدد اولویت‌های شش‌گانه فعالیت بکوجا در استان کرمان بر ضرورت حفظ ارتباط و سازماندهی متخصصان استعدادسنجی و مشاورۀ استان تاکید کرد و گفت: تا آنجا که به بنده اطلاع داده اند، تاکنون هیچ مشاوری از میان متخصصان استان کرمان، رزومه و اطلاعات خود را بر روی وبسایت بکوجا بارگذاری نکرده‌ است و لازم است تا در این زمینه، ارتباط مستمری با متخصصین استان داشته باشیم.

وی گفت:. برای پیگیری اولویت‌های بکوجا در استان، نیاز به تعیین نماینده‌ای داریم تا بتواند اولویت‌های استعدادسنجی بکوجا را با جدیت بیشتری پیگیری نماید. این نماینده می‌تواند از میان آشنایان ما و یا دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه شهید باهنر و یا حتی سایر دانشگاه‌های کشور باشد.


آمادگی بکوجا برای تعیین همکار جدید بکوجا در استان کرمان از میان دانشجویان

موسس بکوجا با اشاره به انصراف خانم طالبی زاده از ادامه همکاری به دلایل شخصی، بر ضرورت انتخاب فرد جایگزین تاکید کرد، و از خانم دکتر کوشان خواست که در اسرع وقت از طریق آشنایان و همکاران نسبت به شناسایی فرد واجد شرایط اقدام نمایند تا در پیگیری کارها وقفه ایجاد نشود.

خانم دکتر کوشان، نماینده استعدادسنجی بکوجا در استان کرمان، گفت: در روزهای آینده با تعدادی از دانشجویان فعلی و سابق خود تماس گرفته و از ایشان برای قبول مسئولیت پیگیری اقدامات بکوجا، دعوت خواهم نمود. بهتر است این فرد از میان دانشجویان انتخاب شود، چرا که همکاری جامعه دانشجویی در موارد این چنینی، بهتر و سازنده‌تر است.

مهندس لطفی زاده  ترجیح خانم دکتر کوشان برای انتخاب نماینده از میان دانشجویان را، تأیید کرد و گفت: می‌توان با خانم دکتر برشان، خانم دکتر خاکزاد، خانم دکتر تجربه‌کار و آقای دکتر اکبری در دانشگاه شهید باهنر تماس گرفت و از ایشان خواست تا با توجه به ارتباطات ایشان با دانشجویان دانشگاه باهنر و همچنین انجمن‌های علمی این دانشگاه، چنانچه فرد مناسبی را برای این امر مد نظر دارند، به ما معرفی نمایند.


توسعه فعالیت‌های بکوجا در استان کرمان، با محوریت دانشگاه شهید باهنر در آینده‌ای نزدیک

لطفی‌زاده دانشگاه شهید باهنر را، معتبرترین دانشگاه استان کرمان دانست و افزود: علت تأکید ما به انتخاب نماینده جدید بکوجا از میان دانشجویان این دانشگاه، این است که بکوجا قصد دارد در آینده فعالیت خود با دانشگاه شهید باهنر در سایر زمینه‌ها هم توسعه دهد و در همین راستا، علاقه‌مندیم از ظرفیت‌های این دانشگاه استفاده نماییم. از خانم دکتر کوشان می‌خواهیم که تا هفته‌ آینده، این موضوع را به نتیجه رسانده و به ما اعلام نمایند.


گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده برای آموزش ملزومات استعدادسنجی به عموم متخصصان در کرمان

سیدعلی لطفی زاده  گفت: بعد از سازماندهی متخصصان، آموزش ایشان در زمینه استعدادسنجی اولویت دوم بکوجا می‌باشد. استعدادسنجی تاکنون کمتر مورد توجه متخصصان روانشناسی بوده است و به همین دلیل، آموزش و انتقال تجربه در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد. با بررسی‌های انجام گرفته در میان اساتید روانشناسی ساکن استان کرمان، تاکنون موفق به آشنایی با سه نفر از متخصصین روان‌سنجی استان، به نام‌های خانم دکتر برشان، خانم دکتر پوراحسان و خانم دکتر رعایی شده‌ایم و مقرر است که آموزش به سایر متخصصان استان کرمان، با زحمات این عزیزان انجام شود.

زهرا کوشان، به جلسه حضوری خود با خانم دکتر برشان اشاره کرد و گفت: دکتر برشان برای هماهنگی با خانم دکتر پوراحسان پیرامون سرفصل‌ها و مشخصات دوره آموزشی، اعلام آمادگی کردند. به خانم دکتر برشان اعلام کردیم که شرکت‌کنندگان در دوره آموزشی فوق، از میان متخصصان مورد تایید بکوجا انتخاب می‌شوند و در خصوص تأسیس مرکز مشاوره، نیاز به اقدام سریعتری داریم. خانم برشان درخصوص همکاری در تاسیس این مرکز مشاوره، اعلام آمادگی کردند و ترجیح دادند که این مرکز خارج از دانشگاه و در سطح جامعه برای ارائه بهترین خدمات به شهروندان باشد.


آموزش استعدادسنجی به متخصصان استان کرمان، برای بکوجا نسبت به ارائه خدمات مشاوره‌ای اولویت دارد

لطفی زاده به ضبط یک برنامه آموزشی از سوی بکوجا، برای آموزش آزمون‌های استعدادسنجی به صورت برخط اشاره کرد و گفت: خدمات آموزشی حضوری، برای افرادی ارائه خواهد شد که همکاری با بکوجا را پذیرفته و در سایت ما ثبت‌نام می‌کنند، لیکن محتوای آموزشی ضبط شده می‌تواند در اختیار کلیه متخصصان استان کرمان نیز قرار بگیرد. در صورت موفقیت در مرحله جاری، می‌توان در آینده به توسعه دوره‌های آموزشی و همکاری با سازمان نظام روانشناسی و سازمان بهزیستی در این خصوص، به عنوان یکی از فعالیت‌های اساسی بکوجا در سطح کلان اندیشید. در حال حاضر محتوای دوره مذکور، آموزش آزمون‌های استعدادسنجی و تفسیر آن در قالب 6 سرفصل 45 دقیقه‌ای به مربیان پرورشی و مشاوران مدارس است.

موسس بکوجا ادامه داد: تصمیم بر این نیست که بکوجا به یک مرکز مشاوره در استان کرمان تبدیل شود و هدف ما از کسب مجوز و تأسیس مرکز مشاوره، این است که فعالیت خود را در بخش‌های مغفول استعدادسنجی توسعه دهیم و همکاران موجود را نیز آگاه کرده و در مناطق کم‌برخوردار استان کرمان هم فعالیت داشته باشیم.وی افزود: استقرار مرکز مشاور بکوجا در موسسه غیرانتفاعی رسالت در کرمان، دارای فوایدی نیز می‌باشد و با توجه به اهداف آموزشی بکوجا در استان، می‌توان از ظرفیت‌های آموزشی این موسسه نیز بهره گرفت.

لطفی زاده  ادامه داد: خانم دکتر برشان از معدود متخصصان روان سنجی در استان کرمان هستند و به همین دلیل، ترجیح بر این است که از ظرفیت ایشان، علاوه بر ارائه خدمات استعدادسنجی به مردم شریف استان، برای آموزش و ارتقاء سایر همکاران و متخصصان نیز استفاده شود. از خانم دکتر برشان می خواهیم که پیشنهادهای خود در این زمینه را، به صورت مکتوب برای بکوجا ارسال نمایند.

دکتر کوشان، گفت: راه‌اندازی مرکز مشاوره دارای هزینه‌هایی می‌باشد و خانم دکتر برشان، طبیعتاً برای منافع مادی این مرکز نیز، برنامه‌ریزی کرده‌اند. اینجانب در تماس بعدی با ایشان، آخرین اقدامات خانم دکتر برشان از تمایل ایشان برای برگزاری دورۀ آموزشی استعدادسنجی نیز خواهم پرسید و امیدواریم در نیمسال تحصیلی جدید، بتوانیم از حضور ایشان به عنوان استاد در یکی از کلاس‌های موسسه آموزش عالی رسالت، استفاده کرده و ارتباط بیشتری با ایشان در سطح دانشگاه داشته باشیم.

لطفی زاده  رویکرد خانم دکتر کوشان برای افزایش ارتباط با خانم دکتر برشان را، صحیح دانست و گفت: برای افزایش منافع مالی طرح، به خانم دکتر برشان پیشنهاد می‌کنیم که علاوه‌ بر خدمات مشاوره‌ای، خدمات آموزشی خود را نیز، که در استان کرمان جای کار بسیاری دارد، با جدیت دنبال کرده و به درآمدزایی برسانند. از خانم دکتر کوشان می‌خواهیم که این مسئله را با ایشان طرح موضوع کرده و بر این نکته نیز تأکید کنند که فعالیت آموزشی ایشان، ضمن وجود امکان درآمدزایی، برای کشور و آینده استان نیز مفید بوده و به طور قطع، ثمرات بزرگی به همراه خواهد داشت.

سیدعلی لطفی زاده- فرشته لاله- زهرا کوشان- امیرعلی شیخ الاسلام زاده



پیگیری همکاری بکوجا و آموزش و پرورش برای ترویج استعدادسنجی

لطفی زاده  با بیان اینکه گام سوم بکوجا در زمینه استعدادسنجی در استان کرمان، توجیه و جلب مشارکت آموزش و پرورش استان است، گفت: آقای رضایی، مدیر کل آموزش و پرورش استان، قول برگزاری جلسه‌ای با معاون پرورشی خود در خصوص توسعه استعدادسنجی در میان دانش‌آموزان داده بودند که این جلسه، تاکنون برگزار نشده است. از طرفی، آقای دکتر فداکار، استاندار محترم کرمان نیز، خواستار جلسه حضوری با خانم دکتر کوشان بودند و در این خصوص خواستار گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده هستیم.

دکتر زهرا کوشان، گفت: تماس‌های مکرری با آقای دکتر رضایی، مدیر کل آموزش و پرورش استان داشتیم اما تاکنون موفق به هماهنگی برای دیدار حضوری با ایشان و جلسه با معاونت پرورشی آموزش و پرورش نشده‌ایم. با توجه به روند طی شده، پیگیری جلسه ما با آموزش و پرورش، از طریق استاندار محترم کرمان، لازم به نظر می‌رسد و این مسئله قطعاً از طریق استانداری دنبال خواهد شد. جلسه ما با استاندار چهارشنبه پیش رو خواهد بود و ساعت دقیق جلسه فردا به ما اطلاع داده می‌شود. در جلسه با استاندار، علاوه بر مشکل ضعف همکاری اداره کل آموزش و پرورش، تلاش می‌کنیم تاکید ایشان خطاب به سایر دستگاه‌های همکار با بکوجا را نیز جلب کنیم.


غلبه بر پیچیدگی‌های اداری از طریق گفتمان‌سازی در آغاز هر پروژه

خانم دکتر کوشان، به پیچیدگی ساختار بروکراسی اداری در مسیر همکاری‌های بکوجا با دانشگاه، آموزش و پرورش، بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی اشاره کرد و گفت: معمولا دیدار با رئیس کل و حتی صدور دستور از سوی ایشان خطاب به مجموعه زیردست خود، منجر به همکاری زیرمجموعه نمی شود و بعضاً نیازمند ملاقات با مدیران میانی و ارتباط مستقیم با رده‌های پایین‌تر نیز هستیم که این مسئله، از سرعت هماهنگی و پیشبرد اهداف بکوجا کاسته است.

کوشان افزود: در خصوص همکاری با دانشگاه‌ها در زمینه توسعه آزمون‌های استعدادسنجی گفت: مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه ها در رابطه با تعریف پایان نامه های کارشناسی ارشد و انعقاد قراردادهای پژوهشی تصمیم‌گیرنده هستند و این اساتید نیز، عمدتاً به علت ضعف علمی در این حوزه، و عدم آشنایی با اهمیت آن، اساتید همکار و دانشجویان خود را به سمت انتخاب موضوعات مثل تولید پرسشنامه های تخصصی برای استعدادسنجی که از ارزش اجرایی برخوردار بوده و روایی و پایایی آن بایستی به دقت بررسی گردد هدایت نمی‌کنند.


ضرورت توجه ویژه به گفتمان سازی در هر کار

لطفی زاده  گفتمان‌سازی در آغاز هر فعالیتی را ضروری دانست و گفت: اصل کار ما در مرحله آغاز هر فعالیتی گفتمان‌سازی است و علت نیاز به انتخاب نماینده‌ای از جامعه دانشجویان که با خانم دکتر کوشان همکاری کند نیز همین است. تا زمانی که مخاطبان پیرامون یک موضوع اقناع نشوند و به باور نرسند، اگر دست کم مخالفتی هم نکنند، همکاری نخواهند کرد. بهتر است گفتمان‌سازی و تکرار آن توسط بکوجا و نمایندگان بکوجا، از موضع یک شهروند و آگاه‌سازی مخاطب در خصوص فواید استعدادسنجی باشد.

موسس بکوجا، پیچیدگی‌های بروکراتیک و پیش‌روی فعالیت‌ها و ملاقات‌ها بر اساس روابط شخصی را، از مشکلات ساختاری کشور دانست و افزود: در حال حاضر، بایستی پس از برقراری ارتباط اولیه با سازمان‌ها، به نوعی این ارتباط پیگیری شود که مخاطبان ما به آن وابسته شوند و نمایندگان بکوجا عملاً به بخش پایداری از آن سیستم تبدیل شده و ضمن اینکه در ساختار بروکراتیک مذکور هضم نمی‌شوند، به مرور زمان، رویکرد در هم پیچیده فعلی را اصلاح نمایند.


جلسه نماینده بکوجا با استاندار کرمان در آینده نزدیک

لطفی زاده  ادامه داد: نامه بکوجا با استاندار کرمان، امروز از سوی بکوجا تنظیم و به دست خانم دکتر کوشان خواهد رسید و در آن نامه از استاندار محترم خواسته خواهد شد که طی یادداشتی، به سازمان‌های تابعه برای همکاری با بکوجا تکلیف کنند.


بکوجا در همکاری با دانشگاه‌های استان کرمان، به تکرار الگوی همکاری با دانشگاه شهید بهشتی تهران امیدوار است

مهندس لطفی زاده  گام چهارم بکوجا در زمینه توسعه استعدادسنجی در استان کرمان را همکاری با دانشگاه‌ها عنوان کرد و از امضای تفاهم‌نامه بکوجا و پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی، برای توسعه استعدادسنجی و تولید پرسشنامه‌های تخصصی خبر داد و گفت: بیان این خبر در دیدار با مسئولان استانی و دانشگاهی در کرمان، می‌تواند تا حدی موجب حساسیت و جلب همکاری ایشان گردد. بکوجا آمادگی دارد که ارتباط بین دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه شهید باهنر کرمان را تسهیل نماید و متن تفاهم‌نامه با دانشگاه شهید بهشتی نیز، جهت استحضار روسای این دانشگاه‌ها در جلسه حضوری، در اختیار خانم دکتر کوشان، نماینده بکوجا در استان کرمان، قرار خواهد گرفت.


همکاری با سازمان نظام روانشناسی و خدمات مشاوره، در قالب صدور گواهی برای شرکت‌کنندگان دوره آموزشی

سیدعلی لطفی زاده ، تقویت همکاری با سازمان نظام روانشناسی و خدمات مشاوره را اولویت پنجم بکوجا دراستان کرمان دانست و گفت: حفظ ارتباط ما با متخصصان استانی از طریق این سازمان، برای بکوجا حائز اهمیت است و پیشنهاد می‌شود در گفتگو با آقای دکتر ماهانی، به این مسئله هم اشاره شود که هم‌اکنون بکوجا برای ایجاد ظرفیت آموزش‌های جدید به متخصصان استانی، با استفاده از ظرفیت‌های استان و دانشگاه‌های تهران در تلاش است. وی افزود: بهتر است از سازمان نظام روانشناسی بخواهیم که با این فعالیت همراه شود و برگزاری دوره ها برای متخصصین با مشارکت دو سازمان انجام و در ذیل گولهینامه های صادره نیز امضای هر دو سازمان آورده شود.


اعلام آمادگی بکوجا برای ارائه خدمات استعدادسنجی به مددجویان بهزیستی

همکاری با اداره کل بهزیستی استان کرمان، اولویت ششم فعالیت های بکوجا در استان تعیین شده است. لطفی‌زاده همکاری شکل گرفته با بهزیستی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: برای تقویت این همکاری، از خانم دکتر کوشان می‌خواهیم که جلسه‌ای حضوری با مدیرکل و معاون پیشگیری این اداره کل با حضور خانم دکتر خاکزاد که به عنوان رابط معرفی شده اند برگزار کنند و پس از مرور سابقه همکاری مشترک، آمادگی بکوجا برای ارائه خدمات استعدادسنجی به مددجویان بهزیستی کرمان را نیز، اعلام نمایند.

در خاتمه جلسه، مهندس لطفی زاده  از حاضران تشکر کرده و برای ایشان آرزوی موفقیت نمود.

 

اخبار مرتبط:

                   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *