سه شنبه-18مرداد1401-چهل و هشتمین جلسه هماهنگی با هلال احمر- تبادل نظر پیرامون پیش‌نویس شیوه‌نامۀ فعالیت نمایندگان بکوجا در روستاها.

به نام خدا

چهل و هشتمین جلسه هماهنگی با هلال احمر- تبادل نظر پیرامون پیش‌نویس شیوه‌نامۀ فعالیت نمایندگان بکوجا در روستاها

چهارشنبه-1401/05/18

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری چهل و هشتمین جلسه هماهنگی میان سازمان جوانان هلال احمر با بکوجا خبر داد.

براساس این گزارش در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز سه‌شنبه 1401/05/18برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

1سیدعلی لطفی زاده؛ موسس بکوجا

2کبری محمدی؛ نماینده تام الاختیار رییس سازمان جوانان هلال احمر در همکاری با بکوجا

3محسن سلطانی؛ نماینده بکوجا در استان مازندران

4فاطمه میرزاحسینیان؛ سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان

5.امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا

همچنین آقای مهندس فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان به دلایلی و با اطلاع قبلی  موفق به حضور در جلسه نشدند.

موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زادهمحسن سلطانی
امیرعلی شیخ الاسلام زاده
سیدعلی لطفی زاده محسن سلطانیامیرعلی شیخ الاسلام زاده
کبری محمدیفاطمه میرزاحسینیان
کبری محمدیفاطمه میرزا حسینیان 


گام رو به جلوی دیگری در انتخاب نمایندگان استعدادسنجی بکوجا در استان گلستان

در ابتدای این جلسه، مهندس لطفی زاده  ضمن خیر مقدم، از انتخاب آقای گوهری‌راد، مدیر کل سابق آموزش و پرورش استان گلستان، به عنوان نماینده بکوجا در زمینه استعدادسنجی در آن استان خبر داد و گفت: در شهرستان‌های استان نیز، به نمایندگانی نیاز داریم تا مدیریت امر ترویج استعدادسنجی و هماهنگی میان مردم، دستگاه‌ها و متخصصان استان را انجام دهند. فاطمه میرزاحسینیان، سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان، با اشاره به فراخوان صادر شده در میان همکاران هلال احمر، برای جذب نمایندگان استعدادسنجی در شهرستان‌ها، از اعلام آمادگی برخی از همکاران خود در این زمینه خبر داد و افزود: اسامی و اطلاعات اعلام شده را، برای آموزش و برگزاری جلسه توجیهی برای بکوجا ارسال خواهم نمود.

اسامی شرکتکنندگان در کارگاه آموزشی مشترک با هلال احمر تهیه شده است

میرزاحسینیان در خصوص آخرین وضعیت سازماندهی و فعالیت مشترک، در روستاهای پایلوت استان گلستان، ادامه داد: اسامی نمایندگان بکوجا و هلال احمر که مقرر است در کارگاه آموزشی آتی شرکت کنند تهیه شده است، لیکن روستای محمدآباد در این زمینه همکاری لازم را نداشته است و جمع‌بندی بر این است که در صورت ادامه این روند، این روستا از لیست روستاهای پایلوت فعالیت مشترک بکوجا و هلال احمر خارج خواهد شد. در حال حاضر، روستای لیوان غربی، پایلوت کشت کلزا و روستای وحدت اسلامی برای کشت پنبه مدنظر هستند.


سیدعلی لطفی زاده- محسن سلطانی- کبری محمدی- فاطمه میرزا حسینیان



موسس بکوجا با اشاره به کشت کلزا در پائیز گفت: زمان کمی تا فصل پاییز باقی مانده است و از هم‌اکنون نیازمند طی فرآیند 10 هفته‌ای ترویج، طبق دستورالعمل هستیم. در همین راستا لازم است نمایندگان مستقر در شهرستان‌ها به طور مرتب با نمایندگان روستاها در ارتباط باشند و کار ترویجی را جلو ببرند.

مفاد کار ترویجی بکوجا، می‌تواند به شرح وظایف موجود نمایندگان هلال احمر اضافه شود

مهندس لطفی زاده با اشاره به مشترک بودن نماینده هلال و بکوجا در روستا، ادامه داد: قصد ما از همکاری مشترک با هلال احمر، این است که دستورالعملی بدست بیاید و در آینده هم، شرح وظایف فعلی نماینده بکوجا، به وظایف نمایندگان هلال نیز اضافه شود و نمایندگان هلال نیز، از این پس ترویج استفاده از دانش و فناوری در افزایش محصولات و بهره‌وری کشت را، در میان مردم ترویج کنند. ما به دنبال افزایش تعداد نفرات در حوزه ترویج نیستیم و هدف این است که تا آنجا که ممکن است از فعالیت های موازی اجتناب گردد و تعداد افرادی که یک پیام مشخص را به مردم ارائه می نمایند به حداقل برسد تا ماهیت چندصدایی پیدا نکند و این افراد از میان مرده همان روستا انتخاب شوند.

لطفی زاده  افزود: ماهیت اهداف بکوجا، ترویجی است و ترویج، نیازمند دانش تخصصی در زمینه کشاورزی نمی‌باشد. در همین راستا شیوه‌نامه کار ترویجی بکوجا، به نمایندگان آموزش داده خواهد شد و ایشان با استفاده از آن، و با اعتماد به نفس بالا و استفاده از اعتماد عمومی، مفاد مدنظر بکوجا را در میان مردم فرهنگ‌‌سازی خواهند نمود.

ادامه هماهنگی برگزاری کارگاه آموزشی بکوجا و هلال احمر

فاطمه میرزاحسینیان، گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده برای برگزاری کارگاه آموزشی مشترک هلال احمر و بکوجا ارائه داد و گفت: لیست نمایندگان بکوجا و هلال احمر که مقرر است در کارگاه شرکت کنند، تهیه شده و اسامی را در اختیار داریم و در حال حاضر، منتظر تأمین اعتبارات لازم از سوی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر هستیم. تاریخ دقیقی برای کارگاه مشخص نشده است لیکن پیش‌بینی می‌شود برگزاری این کارگاه آموزشی در مهر ماه تداخل کمتری با فعالیت کشاورزی منطقه و داوطلبان شرکت در آن خواهد داشت.

تبادل نظر بر روی پیش‌نویس شیوه‌نامه فعالیت نمایندگان بکوجا در روستاها

در ادامه جلسه، مهندس سیدعلی لطفی زاده از حاضران خواست تا در مورد پیش‌نویس دستورالعمل فعالیت نماینده بکوجا در روستاها، نظرات خود را ارائه کنند. خانم میرزاحسینیان این موضوع را خاطر نشان کرد: نمایندگان هلال احمر در روستاها، عمدتاً جوان هستند و این نگرانی وجود دارد که به خاطر شرایط سنی و تجربه کم، احتمالا قادر به پیشبرد اهداف بکوجا نباشند. لطفی زاده با تشکر از این دیدگاه، گفت: نفوذ نماینده در بین مردم، برای بکوجا و هلال احمر مهم است و برای حل مشکل و با توجه به شرایط جدید، مفاد مدنظر بکوجا می‌تواند به لیست شرایط احراز نمایندگان هلال احمر نیز اضافه شود.

میرزاحسینیان، تعهد، روحیه داوطلبی و علاقه‌مندی را شرایط کلی احراز نمایندگان هلال احمر دانست و گفت: برای خانه‌های هلال جدید می‌توان دستورالعمل جدیدی تدوین نمود و نمایندگان بعدی، بر آن اساس انتخاب شوند.

مهندس محسن سلطانی، نماینده بکوجا در استان مازندران نیز در خصوص پیشنویس دستورالعمل یاد شده گفت: این دستورالعمل از تجربه فعالیت نمایندگان بکوجا در دو روستای پایلوت استخراج شده است و از این نظر، در کلیات فاقد مشکل است. اما در جزئیات و در حین اجرا، ممکن است تفاوت‌هایی میان هر روستا یا شهرستان وجود داشته باشد و اجرای صحیح آن، به توانایی نماینده بستگی پیدا میکند.

 

شیوه نامه فعالی نمایندگان بکوجا در روستاها


خانم کبری محمدی، نماینده تام الاختیار رییس سازمان جوانان هلال احمر در همکاری با بکوجا، با تقدیر از زحمات کشیده شده برای نگارش دستورالعمل، گفت: این شیوه‌نامه بسیار حرفه‌ای نوشته شده لیکن نواقص و خلاء‌های موجود در روستاهای پایلوت در شیوه‌نامه به طور کامل مرتفع نشده است. به عنوان مثال، آموزش‌های لازم قبل از مداخله در روستا به طور دقیق مشخص نشده اند و نحوه تشکیل تیم و بسیج اجتماعی و مطلع‌سازی مردم، و تقسیم وظایف بین مردم و اهالی روستا در شیوه‌نامه لحاظ نشده‌اند. در این خصوص اینجانب مفاد مدنظر خود را، برای اضافه شدن به دستورالعمل، تدوین کرده و برای بکوجا ارسال خواهم نمود.

مهندس لطفی‌زاده با تشکر از نظرات سازنده خانم محمدی، از حاضران خواست تا اصلاحات مدنظر خود در خصوص شیوه‌نامه عملکرد نماینده بکوجا در روستاها، به صورت فایل Word برای وی ارسال کنند.

انتقال موثر تجارب، در گرو مستندسازی است

محسن سلطانی، نمیانده بکوجا در استان مازندران، در خصوص مستندسازی تجارب طرح پایلوت گفت: ما در استان مازندران نیروی لازم را برای مستندسازی تجارب نداشته‌ایم. لطفی زاده به انتشار اخبار فعالیت‌های بکوجا در وبسایت اشاره نمود و بر لزوم مستندسازی فعالیت‌های ترویجی برای انتقال تجارب تأکید کرد. موسس بکوجا مدون کردن گزارش‌های تولید شده از جلسات و فعالیت ترویجی، در قالب یک گزارش جامع را، امری ضروری دانست و از آمادگی همکاران بکوجا برای همکاری در این زمینه خبر داد و محوریت تولید گزارش را، نمایندگان بکوجا در استان‌های گلستان و مازندران دانست.



همکاری بکوجا و هلال احمر، در استان مازندران ادامه می‌یابد

در خصوص تصمیم‌گیری در خصوص ادامه فعالیت مشترک یا منفرد در استان مازندران، خانم کبری محمدی به جلسه با مدیرعامل هلال احمر استان مازندران در طی سفر اخیر اشاره کرد و گفت: تأیید اولیه از مدیرعامل هلال احمر استان برای ادامه همکاری با بکوجا گرفته شده است و در صورت تخصیص بودجه، این استان مایل به ادامه همکاری است. خانم احمدی سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان مازندران نیز، خواستار رفع ابهامات بودند و در گفتگوی اخیر با آقای گلفشان، رئیس سازمان جوانان هلال احمر ایشان خواستار تدوین متن تفاهم‌نامه برای کاهش ابهامات شدند. این متن پس از تهیه، برای نهایی شدن، به کمیسیون تنظیم مقررات جمعیت هلال احمر ارسال خواهد شد. همچنین ما خلاصه‌ای از اقدامات انجام شده را، از طریق خانم باقری، معاون بین‌الملل هلال احمر با رئیس محترم جمعیت، آقای دکتر کولیوند مطرح کرده ایم تا با موافقت ایشان فرآیند تخصیص بودجه به استان‌ها را آغاز کنیم.

محمدی تخصیص بودجه و تنظیم تفاهم‌نامه را، دو عامل مهم برای ادامه همکاری بکوجا و هلال احمر دانست و در خصوص کارگاه آموزشی مشترک افزود: تا اواسط هفته آینده، با توزیع بودجه لازم، مشکلی برای برگزاری کارگاه نخواهیم داشت و زمان مناسب برای کارگاه نیز بایستی به نحوی انتخاب شود که حداکثر تعداد افراد بدون مشکل در آن شرکت کنند.

در خاتمه جلسه، امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده از خانم محمدی خواست که نمونه آماده و یا قالبی از بولتن مدنظر هلال احمر، جهت مستندسازی و تهیه گزارش از روستاهای پایلوت، برای بکوجا ارسال شود. مهندس لطفی زاده نیز با تشکر از زحمات تمامی حاضران، برای ایشان آرزوی توفیق و سلامتی نمود.

اخبار مرتبط:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *