چهارشنبه-23شهریور1401-پنجاه و دومین جلسه هماهنگی با هلال احمر- بررسی دستاوردهای بلندمدت فعالیت ترویجی در زمینه کشاورزی.

به نام خدا 

پنجاه و دومین جلسه هماهنگی با هلال احمر- بررسی دستاوردهای بلندمدت فعالیت ترویجی در زمینه کشاورزی

چهارشنبه 1401/06/23

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری پنجاه و دومین جلسه هماهنگی میان سازمان جوانان هلال احمر با بکوجا خبر داد.

براساس این گزارش در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز سه‌شنبه 1401/06/22 برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

1.   سیدعلی لطفی زاده؛ موسس بکوجا

2.   کبری محمدی؛ نماینده رییس سازمان جوانان هلال احمر در همکاری با بکوجا

3.   محسن سلطانی؛ نماینده بکوجا در استان مازندران

4.   عیدمحمد  فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان

5.    فاطمه میرزاحسینیان؛ سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان

6.    ذبیح‌الله محمودی؛ هماهنگ‌کننده فعالیت بکوجا در استان‌های گلستان و بوشهر

7.    فرشته لاله؛ مسئول سامانه‌ها در دفتر مرکزی بکوجا

8.    امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا

 

موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زادهعید محمد فاروقیمحسن سلطانی ذبیح الله محمودی- همکار افتخاری بکوجا
سیدعلی لطفی زاده عید محمد فاروقیمحسن سلطانیذبیح الله محمودی
کبری محمدیفاطمه میرزاحسینیانسیدامیرعلی شیخ الاسلام زاده

فرشته لاله

کبری محمدیفاطمه میرزا حسینیان سید امیرعلی شیخ الاسلام زادهفرشته لاله


دستور جلسه هلال احمر و بکوجا


 تصمیم‌گیری برای انتخاب روستای هاشم‌آباد در شهرستان گرگان، به عنوان پایلوت فعالیت مشترک با هلال احمر

در ابتدای این جلسه، مهندس فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، با اشاره به مصوبات جلسه پیشین و هماهنگی با خانم میرزاحسینیان، از گفتگوی خود با آقای یوسفی در خصوص قبول نمایندگی بکوجا در روستای هاشم‌آباد، خبر داد و گفت: آقای سرهنگ یوسفی فعالیت‌های بکوجا در حوزه کشاورزی را، موازی با کار بسیج مهندسین کشاورزی می‌دانستند و پیشنهاد کردند که این فعالیت به صورت مکمل باشد. اینجانب در صحبت با ایشان، وجود تنوع در تشکل‌ها را مفید دانستم و بر مکمل بودن فعالیت بکوجا بر اقدامات تشکل‌ها و سازمان‌های موجود کشاورزی در کشور تاکید کردم. با این حال، هماهنگی لازم برای آغاز به کار آقای یوسفی به عنوان نماینده بکوجا و هلال احمر انجام شده است و چنانچه موسس بکوجا نیز، با ایشان گفتگوی تکمیلی داشته باشند، مفید فایده خواهد بود.

تاکید موسس بکوجا بر عدم موازی‌کاری با نهادهای مسئول و لزوم رعایت سلسله مراتب در ارتباط با نمایندگان

مهندس لطفی‌زاده گفت: روال کار بکوجا بر این نیست که در ابتدا با نمایندگان خود در روستاها، مستقیما وارد صحبت شود. با توجه به اینکه آقای سرهنگ یوسفی، قبلاً در سطح استان مسئولیت داشته‌اند، واگذاری نمایندگی بکوجا در یک روستا به ایشان، احتمالاً مورد رضایت ایشان نخواهد بود. ضمناً همان طور که مستحضرید، ماموریت بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، منحصر به امر کشاورزی می‌باشد، در حالیکه گستره فعالیت بکوجا متنوع است و کشاورزی تنها جزوی از آن به شمار می‌رود. ضمناً بکوجا در عملیات ورود نمی‌کند و عمده فعالیت آن، به صورت ترویجی و فرهنگ‌سازی می‌باشد. اتفاقاً یکی از راهنمایی‌های ما به کشاورزان، همکاری بیشتر با مجموعه‌هایی مانند بسیج مهندسین کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی است. بنابراین بکوجا با اعتقاد به ضرورت عدم موازی‌کاری با نهادهای مسئول، برنامه‌ای برای ارائه خدمات مشاوره تخصصی به کشاورزان ندارد و تنها می‌خواهد اهمیت استفاده از مشاوره علمی را در میان آنان ترویج نموده و آن‌ها را به سمت استفاده بهتر از خدمات تشکل‌های موجود و متخصص هدایت نماید.

لطفی‌زاده گفتگوی مستقیم خود را با نمایندگان روستاها در مرحله جاری، برای نظام سلسله مراتبی بکوجا در هر استان مفید ندانست و افزود: بهتر است این گفتگو توسط نماینده دهستان، بخش، شهرستان و سپس نماینده استانی انجام شود. مگر اینکه برای جناب یوسفی، مسئولیت کلان‌تری در سطح استان یا شهرستان در نظر گرفته شود که در آن صورت، مذاکره شخصی اینجانب موجه خواهد بود. در عین حال اینجانب آمادگی دارم که در سفر بعدی به استان، به اتفاق آقای مهندس فاروقی، بازدیدی از روستای هاشم‌آباد و صحبتی با آقای یوسفی، در چارچوب بازدیدهای میدانی داشته باشم و تصمیم‌گیری در خصوص هر نوع گفتگو با آقای یوسفی موکول به نظر آقای مهندس فاروقی خواهد بود.

هم‌افزایی با هدف تشکیل خانه هلال در روستای هاشم‌آباد گرگان

فاطمه میرزاحسینیان، سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان، در خصوص انتخاب همزمان آقای یوسفی، به عنوان نماینده هلال احمر در روستای هاشم‌آباد، گفت: پس از جلسه قبلی، هماهنگی لازم با مسئول هلال احمر شهرستان گرگان به عمل آمد و مقرر بود که امروز جلسه‌ای با حضور آقای مهندس فاروقی و جناب سرهنگ یوسفی برگزار شود، اما بنده امکان حضور در جلسه را نیافتم. مشکلی از جانب هلال احمر برای تاسیس خانه هلال در روستای هاشم‌آباد وجود ندارد و به زودی جلسه‌ای با حضور آقای فاروقی، آقای یوسفی، مسئولان هلال احمر شهرستان گرگان، مسئول خانه‌های هلال استان و اینجانب برای برنامه ریزی در این ارتباط خواهیم داشت.

مروری بر اهداف کلی فعالیت سازمان مردم‌نهاد بکوجا

در ادامه جلسه، سید علی لطفی‌زاده موسس بکوجا، نحوه استمرار فعالیت نماینده بکوجا در روستاها را تشریح کرد و گفت: حضور ما در روستاها، مشخصاً برای پیشبرد اهدافی است که خودمان مدنظر داریم تا همه افراد در کشور، بتوانند تولید ثروت بیشتری انجام دهند و به افزایش تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) کمک نمایند. این اهداف در هر استان، بسته به ظرفیت‌های موجود در آن اولویت‌بندی شده است و کشاورزی و دامداری در استان گلستان، در حال حاضر در اولویت اول است.


سید علی لطفی زاده- کبری محمدی- محسن سلطانی

ماموریت نمایندگان بکوجا، ارائه خدمات و مشاوره‌های علمی نیست

لطفی‌زاده گفت: نماینده بکوجا در روستا، هر یک از اهداف بکوجا را در میان مردم مطرح می‌نماید و در گام نخست، کشاورزان استان گلستان را، در خصوص افزایش بازدهی و سطح زیر کشت پنبه و دانه‌های روغنی توجیه می‌کند. نحوه این گفتمان‌سازی در شیوه‌نامه فعالیت نماینده بکوجا در روستاها بیان شده است و در نهایت ما جدولی دقیق از تعداد کشاورزان و میزان پذیرش فعالیت ترویجی خود در میان ایشان خواهیم داشت و مقدار پیشرفت کشاورزی در آن منطقه قابل ارزیابی است. پس از توجیه مخاطبان، عملیات میدانی و دسترسی به خدمات علمی مورد نیاز ایشان، به عهده شبکه نخبگانی بکوجا و تشکل‌ها و سازمان‌های موجود در کشور است و ماموریت نماینده ترویجی بکوجا در آن خصوص به اتمام رسیده است.

موسس بکوجا ادامه داد: در گام بعد، نماینده بکوجا برای ترویج دستور کار بعدی که از سوی بکوجا به وی اعلام می‌شود، آموزش دیده و مجدداً فرآیند فوق را طی می‌کند. لذا نماینده بکوجا در روستا حاضر است و تلاش بکوجا بر این است که نمایندگانش، با اختصاص حداقل زمان روزانه، بیشترین نتیجه را از کار ترویجی خود بگیرند و به طور مستمر گزارش تاثیرات مثبت کار ترویجی را به بکوجا اعلام نماید.

موسس بکوجا، اظهار امیدواری نسبت به تأسیس نخستین مرکز خصوصی تحقیق و توسعه کشاورزی در استان

مهندس لطفی‌زاده در پاسخ به دغدغۀ خانم کبری محمدی، نماینده رییس سازمان جوانان هلال احمر در همکاری با بکوجا، پیرامون تعداد کافی کارشناسان متخصص در حوزه کشاورزی گفت: در حال حاضر تعداد کارشناسان این رشته بیش از نیاز کشور می‌باشد لیکن در مواردی، این کارشناسان نیاز به تجربه و اطلاعات به روز بیشتری دارند. به عنوان مثال در سفر اخیر، بازدیدی از مزرعه نمونه پنبه در شهرستان آزادشهر داشتیم و کارشناسان ذیربط از رشد پنبه در مزرعه بسیار خوشحال بودند ولی آقای مهندس فاروقی که کشاورز نمونه پنبه کاری در استان هستند نسبت به رشد رویشی بیش از اندازه گیاه تذکر دادند و دستور سربرداری برای جلوگیری از رشد رویشی و توجه به ضرورت گل دهی و تولید محصول پنبه توسط گیاه دادند و از نزدیک شاهد مشاوره تخصصی ایشان، به عنوان یک متخصص با تجربه، به کارشناسان کشاورزی این مزرعه بودیم. کارشناسان کشاورزی آن مزرعه نیز در ارتباطات بعدی، با ابراز رضایت از نتیجه عمل به مشاوره آقای مهندس فاروقی، نتیجه حاصل شده را بسیار خوب اعلام کردند. در ایران، مرزهای دانش و تحقیق و پژوهش در رشته کشاورزی، به دلایلی در اختیار دولت است و ما امیدواریم که به زودی بتوانیم نخستین مرکز خصوصی تحقیقات کشاورزی را، به همت همکاران خود، در شهرستان آزادشهر استان گلستان تأسیس نماییم. این مرکزدر نظر دارد تا با دعوت به همکاری از متخصصین و محققین برجسته استان که در سازمان جهاد کشاورزی و ادارات تابعه مشغول به کار هستند، دانش روز را به میان کشاورزان آورده و پرداخت به محققان، نه به صورت نظام پرداخت حقوق، بلکه بر اساس مقدار خروجی گرفته شده از ایشان خواهد بود؛ در صورت سهیم شدن محققان در سود و ضرر پژوهش خود، بدون شک خواهیم دید که خروجی چنین موسسه‌ای، تا چه حد کاربردی و تاثیرگذار در تولید خواهد بود.

افزایش احساس نیاز به کارشناسان خبره در حوزه کشاورزی، در پی فعالیت ترویجی بکوجا

سیدعلی لطفی‌زاده گفت: پس از اقناع کشاورزان، ما برای خالی نبودن عرصه خدمات علمی، تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان‌های ذی‌ربط امضا کرده‌ایم و طبیعتاً کشاورزان نیز، در صورت اقناع صحیح، دیگر به سراغ کارشناسان عادی و همیشگی نخواهند رفت و به دنبال افرادی خواهند بود که خودشان از مشاوره‌ای که می‌دهند نتیجه گرفته باشند. با بالا رفتن احساس نیاز به این کارشناسان خبره، نیاز به آموزش افراد جدیدی که بتوانند به عنوان متخصصان فوق‌الذکر، وارد کار میدانی شوند نیز افزایش می‌یابد و بنابر اقدامات بکوجا، این کارشناسان در همکاری با نهادهای مسئول، توسط متخصصان خبره آموزش خواهند دید و متعهد هستند که مسئولیت مشاوره‌های خود را بپذیرند. هیچ یک از این کارها، ارتباطی با نماینده بکوجا در روستاها ندارد و تماماً به عهده کارشناسان متخصص است مه طرف قرارداد کشاورز خواهد بود..


برداشت محصول پنبه در گلستان -بکوجا

جوان‌گرایی در کشاورزی، در گرو توسعه کشت مکانیزه

مهندس لطفی‌زاده افزود: در بخش کشاورزی، به دلیل عدم جذابیت اقتصادی، تعداد افرادی که دارای تحصیل در رشته مرتبط بوده و بر اساس علاقه به این حوزه وارد شوند بسیار اندک است و باید تلاش نماییم تا با دانش بنیان نمودن این بخش و ایجاد جذابیت برای نسل جوان چه به لحاظ پرستیژ کاری و چه از منظر درآمد اقتصادی، جوانان را برای ورود و حضور در این عرصه متمایل نماییم. وی افزود: مطالعاتی که بر روی وضعیت اشتغال در آلمان انجام می دهیم نشان می دهد که از 42 میلیون نفر نیروی کار موجود در آلمان، فقط 2 درصد در بخش کشاورزی کار می‌کنند. این بیانگر آن است که تمرکز نیروی انسانی در کشاورزی آلمان، به جای کشت دستی و سنتی، بر تحقیق و توسعه و مکانیزاسیون قرار دارد. ما نیز در ایران نیاز به چنین پیشرفتی داریم و تنها در این صورت است که می‌توان جذابیت مالی و اجتماعی لازم را در افراد، به ویژه در میان جوانان نخبه برای ورود به بخش کشاورزی ایجاد کرد.

کمبودی از بابت نیروی متخصص کشاورزی در استان گلستان وجود ندارد

مهندس فاروقی نیز، در تکمیل بیانات موسس بکوجا، آماری از کارشناسان حوزه کشاورزی در استان گلستان ارائه داد و گفت: در حال حاضر، بیش از 10.000 نیروی تحصیل کرده رشته کشاورزی در استان گلستان، وجود دارند و تعداد پرسنل جهاد کشاورزی استان بالغ بر 1200 نفر است. علاوه بر این، بسیاری از کارشناسان، در خصوص نوع زراعت هم، بازآموزی شده‌اند و مثلاً در کشت کلزا متخصص گردیده‌اند. البته در بخش دام شاهد کمبود نیروی متخصص هستیم، اما روستاهای فعال در زمینه دام، محدود می‌باشند.

تشریح قالب پیشنهادی برای تهیه گزارش عملکرد همکاران بکوجا

محور بعدی جلسه، تشریح جزئیات پیش‌نویس طرح توجیهی و قالب گزارش فعالیت بکوجا در استان‌ها بود. امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده از دفتر مرکزی بکوجا، در تفسیر قالب تهیه شده که برای بررسی و اظهار نظر، در اختیار نمایندگان بکوجا در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز قرار گرفته است، گفت: اینجانب با بررسی دو نمونه ارسالی از سوی سرکار خانم محمدی و جستجو در موارد مشابه، قالب اولیه برای گزارش فعالیت نماینده بکوجا را تدوین نمودم. رویکرد بنده در تهیه این ساختار، تصور انتظارات مخاطب گزارش و توجیه لازم، برای جلب همکاری با بکوجا بود و هدف، تأثیرگذاری در تصمیم و اقناع ذهنی مخاطبان آن می‌باشد. تلاش شد که به انواع سوالات محتمل از سوی خواننده گزارش‌ها، در این فهرست‌نویسی پاسخ داده شود.

شیخ‌الاسلام‌زاده، پیرامون بندهای مختلف پیش‌نویس طرح توجیهی افزود: تاریخچه همکاری بکوجا با نهادهای مختلف، لزوم اجرای طرح‌های بکوجا در هر استان، مقایسه آمار استخراجی از قبل و بعد از اجرای طرح، انعکاس بازخوردهای مردمی، محاسبه سود سرانه اجرای طرح، در کنار گریزی به بسته‌های مشاغل 100هزار دلاری از اهم بخش‌های این گزارش هستند. در انتها نیز، ضمن مرور لزوم اجرای طرح، تاثیر دائمی و پایدار اجرای فعالیت‌های بکوجا روی زندگی مردم منطقه و چشم‌انداز پیش‌بینی شده از اجرا، به مخاطب ارائه می‌شود تا وی را کاملاً در خصوص فعالیت‌ها آگاه نموده و برای پیوستن به این مجموعه اقدامات، تردیدی در او باقی نگذارد.

ارائه نظرات حاضران در جلسه، پیرامون این پیش‌نویس، به علت ضیق وقت، به جلسه آینده موکول شد.

آخرین‌ها در خصوص کارگاه آموزشی بکوجا و هلال احمر، در پایان شهریورماه

دستور پایانی جلسه، ارائه آخرین اخبار از برگزاری کارگاه آموزشی با هلال احمر، توسط خانم محمدی بود. کبری محمدی، با اشاره به واریز بودجه به حساب هلال احمر استان گلستان گفت: تاریخ این کارگاه چهارشنبه و پنجشنبه آینده، مورخ 30 و 31 شهریور 1401 برگزار خواهد شد و دستورالعمل مطالب مورد ارائه در کارگاه، فردا نهایی می‌شود. برای این منظور، نیاز به جلسه‌ای با حضور خانم میرزاحسینیان، آقای مهندس لطفی‌زاده و خانم دکتر نوشادی، مدرس دوره داشته باشیم تا بر روی موضوعات کارگاه آموزشی به جمع‌بندی برسیم. خانم میرزاحسینیان نیز زحمت اطلاع‌رسانی به مخاطبان کارگاه در سطح استان می‌کشند.

فاطمه میرزاحسینیان نیز افزود: با توجه به برنامه‌های در جریان هلال احمر گلستان، مکان برگزاری کارگاه فردا نهایی شده و به اطلاع می‌رسد.

در خاتمه جلسه، مهندس لطفی‌زاده از طرح موضوعات باقی‌مانده از دستور جلسه امروز، در نشست بعدی خبر داد و برای حاضران آرزوی صحت و موفقیت نمود.

 

اخبار مرتبط:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *