چهارشنبه-9 شهریور1401-پنجاهمین جلسه هماهنگی با هلال احمر- توسعه همکاری دو طرف، تا سطح شهرستان‌ها و در استان‌های جدید.

به نام خدا

پنجاهمین جلسه هماهنگی با هلال احمر- توسعه همکاری دو طرف، تا سطح شهرستان‌ها و در استان‌های جدید

چهارشنبه 1401/06/09


روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری پنجاهمین جلسه هماهنگی میان سازمان جوانان هلال احمر با بکوجا خبر داد.

براساس این گزارش در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز سه‌شنبه 1401/06/08 برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

1.   سیدعلی لطفی زاده ؛ موسس بکوجا

2.   کبری محمدی؛ نماینده رییس سازمان جوانان هلال احمر در همکاری با بکوجا

3.   محسن سلطانی؛ نماینده بکوجا در استان مازندران

4.   عیدمحمد  فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان

5.    فاطمه میرزاحسینیان؛ سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان

6.    ذبیح الله محمودی؛ هماهنگ‌کننده فعالیت بکوجا در استان‌های گلستان و بوشهر

7.    امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا

همچنین آقای امیرحسین عسگری، نماینده مشترک بکوجا و هلال احمر در روستای لیوان غربی، به دلایلی موفق به حضور در جلسه نشدند.


 


 

موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زاده
محسن سلطانی
عید محمد فاروقی
سیدعلی لطفی زاده محسن سلطانیعید محمد فاروقی
کبری محمدیفاطمه میرزاحسینیانسیدامیرعلی شیخ الاسلام زاده
کبری محمدیفاطمه میرزا حسینیان سید امیرعلی شیخ الاسلام زاده


گزارشی از روند همکاری با روستاها و جهاد کشاورزی استان گلستان

در ابتدای این جلسه مهندس لطفی‌زاده، موسس بکوجا، به حاضران خیر مقدم گفت و ارائه گزارشی از رایزنی با جهاد کشاورزی استان گلستان، جهت پذیرفتن روستاهای پایلوت و همکاری کامل دو طرف برای تحقق اهداف در این دو روستا را، دستور نخست جلسه عنوان کرد.


مهندس عیدمحمد فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، گفت: از ابتدای فعالیت در این  استان، ما در 11 شهرستان از 14 شهرستان رایزنی داشته‌ایم و در تمام آن‌ها نمایندگان بکوجا و مسئولیت‌های ایشان مشخص گردید. در ادامه با ارزیابی عملکرد نمایندگان، برخی از شهرستان‌ها از ادامه همکاری با بکوجا صرفنظر کردند و هم‌اکنون این همکاری در 7 شهرستان ادامه دارد. به طور مشخص در هر یک از سه شهرستانِ آق‌قلا، گرگان و بندر گز، یک روستا به عنوان پایلوت همکاری مشترک با هلال احمر انتخاب شد و توفیقات هر یک از آن‌ها در دستیابی به اهداف مورد نظر بکوجا، قابل ارزیابی است. در روستای وحدت از توابع شهرستان آق‌قلا، هیچ مشکلی برای فعالیت مشترک میان بکوجا، جهاد کشاورزی و هلال احمر وجود ندارد؛ در بندر گز، نقش نماینده محترم هلال کمرنگ بود که خانم میرزاحسینیان رایزنی مجددی با مسئول خانه هلال داشتند لیکن تا این لحظه لیست کشاورزان کلزا کار، به دست ما نرسیده است و نیاز به مذاکره بیشتری در این زمینه داریم. در شهرستان گرگان، روستای محمدآباد به جمع روستاهای تحت فعالیت پایلوت اضافه شد و اهداف و برنامه‌های بکوجا در جلساتی برای ایشان تشریح گردید که برای اعلام همکاری، نیاز به زمان داشتند و نهایتا امشب اعلام کردند که تمایلی به همکاری ندارند. راهکار این است که فعالیت را در همان روستای نصرآباد ادامه دهیم و یا روستای جدیدی را تا زمان کشت محصول کلزا، در حدود 2 ماه دیگر، مشخص کرده و فعالیت خود را شروع نماییم.


لطفی‌زاده با تشکر از زحمات فاروقی، گفت: براساس مطالبی که در جلسات قبل عنوان شد، عمده عدم همکاری‌ها، ناشی از بدعهدی‌های پیشین جهاد کشاورزی است و لازم است تا جنابعالی برای جبران این عدم اعتماد از سازمان جهاد کشاورزی بخواهید که بجای دوری کردن از مردم این روستا با ارائه خدمات بهتر و بیشتر، زمینه رضایتمندی آنان را فراهم نماید و انتخاب این روستا به عنوان روستای پایلوت فرصت مناسبی برای این کار است.


در خصوص دستور دوم جلسه و حضور نماینده مشترک در روستای لیوان غربی، هماهنگی لازم جهت حضور ایشان صورت نگرفته بود و سیدعلی لطفی‌زاده خواستار هماهنگی بیشتر همکاران و نمایندگان مستقر در استان گلستان گردید.

دستور جلسه سه شنبه 1401/06/08 بکوجا با هلال احمر


برگزاری کارگاه آموزشی مشترک با هلال احمر در اواخر هفته آینده


خانم کبری محمدی، در خصوص آخرین جزئیات برگزاری کارگاه آموزشی رویکردهای اجتماع‌محور در استان گلستان، گفت: نامه توزیع بودجه استانی، روز گذشته به خزانه‌داری هلال احمر ارسال شده و تاکید گردید که زمان محدود است. این نامه، پس از جلسه با رئیس جمعیت هلال احمر و با دستور مستقیم ایشان صادر گردیده است و امیدواریم که مبلغ آن، نهایتاً تا روز یکشنبه بعدی، به حساب هلال احمر استان واریز شود و در آن صورت، اواخر هفته آینده، شاهد برگزاری کارگاه خواهیم بود. اینجانب طرح کسب‌وکارهای خرد را برای استان گلستان، به اهداف بکوجا نزدیک‌تر کرده‌ام و محتوای مورد تدریس خانم دکتر نوشادی، مدرس محترم کارگاه نیز، تهیه شده است.

محمدی افزود: از آقای مهندس فاروقی و خانم میرزاحسینیان می‌خواهیم که با اطلاع‌رسانی هر چه زودتر به حاضران در کارگاه آموزشی، از ایشان بخواهند که برای حضور در این برنامه طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بعدی، آماده باشند و پیگیری‌لازم برای تسریع در واریز بودجه لازم نیز، فردا انجام خواهد شد.

گزارش عملکرد ابکوجا در ستان مازندارن




نفوذ و تأثیرگذاری نماینده بکوجا در هر روستا، فاکتور موثر در انتخاب اوست

مهندس لطفی‌زاده، گزارش ندادن نمایندگان هلال احمر به بکوجا را، موجب اختلال در برنامه‌ همکاری مشترک دانست و از خانم میرزاحسینیان خواست تا ابهامات ایشان را در این خصوص برطرف نماید. موسس بکوجا ادامه داد: نمایندگان هلال و بکوجا، به لحاظ سلسله مراتبی اشتراکی ندارند فلذا اگر گزارشکار نمایندگان مشترک هلال و بکوجا، به مقامات بالادست هلال احمر انتقال داده شود، آن نمایندگان به طور کامل در جریان فعالیت‌ها نیستند و ابهاماتی خواهند داشت. در این خصوص بهتر است که تا زمان انعقاد تفاهم‌نامه بین بکوجا و هلال احمر، نمایندگان مشترک بکوجا و هلال احمر، شرح فعالیت‌های خود را به نمایندگان بالادستی بکوجا نیز، مستقیماً گزارش دهند و در خصوص امورات مخصوص هلال احمر نیز، با مقام بالادستی خود در هلال احمر ارتباط بگیرند.


خانم میرزاحسینیان یکی از مباحث جلسه پیشین را خاطر نشان کرد و گفت: با توجه به تخصصی‌تر بودن فعالیت بکوجا و کلی بودن ماموریت‌های هلال احمر در قیاس با بکوجا، بهتر است نمایندگان بکوجا در هر کجا که بستر آن فراهم بود، نماینده جمعیت هلال احمر نیز بشوند. مهندس لطفی‌زاده با اشاره به شیوه‌نامه فعالیت نماینده بکوجا در روستاها، که در طی چند جلسه اخیر برای بررسی و اعلام نظر در اختیار حاضران در جلسه قرار گرفته است، گفت: در آن شیوه‌نامه تأکید شده که نماینده بکوجا، به تخصص در زمینه کشاورزی نیاز ندارد و ضریب نفوذ او در میان مردم مهم است. به عنوان مثال، خانم جاویدپور در روستای گرجی‌آباد مازندران، تخصصی در کشاورزی ندارند؛ فلذا بنا نبوده و بنا نیست که نمایندگان بکوجا متخصص باشند. محدود کردن کار مردمی به متخصصان، آن فعالیت را از آحاد مردم جدا می‌نماید و این برای ما مناسب نیست.


چشم‌انداز مأموریت‌های آتی نماینده بکوجا در روستاها

موسس بکوجا ادامه داد: اینجانب ضمن اینکه منعی برای فعالیت نماینده بکوجا به عنوان نماینده جمعیت هلال احمر نمی‌بینم، باید اضافه کنم که در آینده مسئله استعدادسنجی، بسته‌های مشاغل صدهزار دلاری و توسعه دامپروری نیز، به لیست فعالیت ترویجی نمایندگان بکوجا اضافه خواهد شد که این موارد، نشان‌دهنده عدم نیاز به متخصص بودن نماینده، در موضوعی خاص است. به عبارتی، یکی از دلایل اجرای آزمایشی همکاری بکوجا و هلال احمر، این است که از بانفوذترین همکاران هلال احمر به عنوان نماینده بکوجا نیز استفاده شود.


کبری محمدی، نماینده رییس سازمان جوانان هلال احمر در همکاری با بکوجا گفت: به عنوان مثال، در روستای بزمینان مشاهده شد که روش صحیح اجتماع‌محور در تأسیس خانه‌ هلال رعایت نشده است. با توجه به روند ایجاد خانه‌های هلال در کشور و چون تأسیس خانه هلال، لزوماً با جلب مشارکت اهالی نبوده و از دل مردم برنخواسته است، لزوماً ذی‌نفوذ ترین فرد روستا، در خانه‌های هلال مستقر نیست. بنابراین اینجانب فکر می‌کنم که تلفیقی از نظرات خانم میرزاحسینیان و مهندس لطفی‌زاده می‌تواند راه حل ما باشد.


لرستان و خراسان جنوبی، مقاصد جدید برای توسعه فعالیت مشترک بکوجا و هلال احمر

خانم محمدی در خصوص ادامه فعالیت مشترک در سایر استان‌ها نیز، با اشاره به سفرهای اخیر خود گفت: در استان‌های لرستان و خراسان جنوبی، ظرفیت‌ قابل توجهی برای اجرای طرح‌های بکوجا وجود دارد و اتفاقاً آقای قدمی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان لرستان طرح مشابهی را هم تهیه کرده بودند. لیکن در استان خراسان جنوبی به علت محدودیت منابع آب، طرح‌های بکوجا در حوزه کشاورزی با چالش‌هایی مواجه است اما مردم شریف این استان، معمولاً در پذیرش مسئولیت‌ها بسیار همراه اند. اینجانب این دو استان را برای توسعه فعالیت مشترک پایلوت بین بکوجا و هلال احمر مناسب می‌دانم.

همکاری بکوجا با هلال احمر


تلاش برای پررنگ کردن نقش مردم در فعالیت بکوجا در روستاها

در ادامه جلسه، اعضا به بیان دیدگاه‌های خود در مورد پیش‌نویس دستورالعمل فعالیت نماینده بکوجا در روستاها پرداختند. مهندس لطفی‌زاده با بیان اینکه هیچ یک از حاضران، تاکنون نسبت به ارائه مکتوب اصلاحات خود اقدام نکرده‌اند، از حاضران خواست تا جمع‌بندی خود را ارائه نمایند. خانم محمدی، نقش مردم در این شیوه‌نامه را کمرنگ دانست و گفت: جایگاه و نقش مردم روستا، بایستی در فعالیت نماینده بکوجا تبیین شود و حتی بهتر است که برخی وظایف نیز در بین مردم تقسیم شود. اینجانب طی روزهای آینده، در خصوص این شیوه‌نامه جلسه‌ای با موسس بکوجا خواهم داشت.


آخرین وضعیت مستندسازی فعالیت پایلوت در استان‌ها

سیدعلی لطفی‌زاده در خصوص مستندسازی اجرای طرح پایلوت در استان مازندران، از ارسال فایل گزارش مستند شده توسط آقای مهندس سلطانی، نماینده بکوجا در مازندران خبر داد و گفت: این فایل جهت بررسی و اعلام نظر سایر حاضران در جلسه، برای ایشان همرسانی خواهد شد و از تمامی اعضای جلسه می‌خواهیم که با بررسی گزارش ارائه شده در یک هفته آینده، نظرات خود در خصوص آن را، در جلسه بعدی ارائه نمایند.


در خصوص ارائه گزارش مستند از سوی نماینده بکوجا در استان گلستان نیز، لطفی‌زاده به امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده مأموریت داد تا این موضوع را به نماینده بکوجا در استان یادآور شده و از مهندس فاروقی بخواهد که گزارش مذکور را، در اولین فرصت ارائه نماید.


همکاری مشترک میان بکوجا و هلال احمر، تا سطح شهرستان‌ها توسعه می‌یابد

بند نهم و پایانی دستور جلسه پنجاهم با هلال احمر، تصمیم‌گیری در اجرای طرح پایلوت در سطح نماینده دهستان، بخش و شهرستان بود. خانم محمدی به مفاد و مصوبات جلسه پیشین دو طرف اشاره کرد و گفت: با توسعه همکاری بین بکوجا و هلال، این امر موجب همافزایی و آگاهی سطوح مختلف جمعیت هلال احمر، از این طرح خواهد شد.

لطفی‌زاده نیز با تقدیر از دیدگاه خانم محمدی گفت: از خانم میرزاحسینیان می‌خواهیم که علاوه بر روستاها، در سطح شهرستان و بخش هم نماینده معرفی نمایند. بهتر است که این نمایندگان از میان شهرستان‌هایی انتخاب شوند که بکوجا تاکنون در آن‌ها نماینده ای نداشته است.

در خاتمه جلسه، لطفی‌زاده به معرفی آقای ذبیح الله محمودی پرداخت و گفت: وی از قدیمی ترین اعضای داوطلب جمعیت هلال احمر و از همکاران جدید بکوجا می‌باشد و مقرر است که به عنوان هماهنگ‌کننده فعالیت بکوجا در استان‌های گلستان و بوشهر در دفتر تهران فعالیت نمایند و امیدواریم در کنار ایشان بتوانیم خدمتی شایسته به مردم دو استان ارائه نمائیم. ذبیح الله محمودی نیز، از حضور در جلسه و همکاری با بکوجا ابراز خرسندی نمود.


اخبار مرتبط:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *