چهارشنبه 06مهرماه 1401-پنجاه و چهارمین جلسه هماهنگی با هلال احمر- استفاده از نتایج و دستاوردهای کارگاه آموزشی برگزار شده در استان گلستان .


به نام خدا

 پنجاه و چهارمین جلسه هماهنگی با هلال احمر- استفاده از نتایج و دستاوردهای کارگاه آموزشی برگزار شده در استان گلستان

چهارشنبه  1401/07/06

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری پنجاه‌وچهارمین جلسه هماهنگی میان سازمان جوانان هلال احمر با بکوجا خبر داد.

بر اساس این گزارش در این جلسه که به صورت کنفرانس تلفنی و از ساعت 22:00 روز سه‌شنبه  1401/07/05برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

1.   سیدعلی لطفی زاده؛ موسس بکوجا

2.   کبری محمدی؛ نماینده رییس سازمان جوانان هلال احمر در همکاری با بکوجا

3.   محسن سلطانی؛ نماینده بکوجا در استان مازندران

4.   عیدمحمد  فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان

5.    فاطمه میرزاحسینیان؛ سرپرست معاونت جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان

6.    امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا

 

موسس بکوجا- سیدعلی لطفی زاده
محسن سلطانی- نماینده بکوجا در مازندران
عیدمحمد فاروقی- نماینده بکوجا در استان گلستان
سیدعلی لطفی زاده       
محسن سلطانی
عیدمحمد فاروقی
کبری محمدی- نماینده هلال احمر در همکاری با بکوجا
فاطمه میرزاحسینیان-معاون جوانان هلال احمر گلستان
امیرعلی شیخ الاسلام زاده-بکوجا
 کبری محمدی
فاطمه میرزاحسینیان 
 امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده


قدردانی موسس بکوجا از دست‌اندرکاران برگزاری کارگاه آموزشی مشترک با هلال احمر

در آغاز جلسه، مهندس لطفی‌زاده به حاضران خیر مقدم گفت و برگزاری جلسه به صورت کنفرانس تلفنی را، ناشی از محدودیت‌های موجود در ارتباط اینترنتی عنوان کرد و با اشاره به برگزاری موفق کارگاه آموزشی «رویکردهای اجتماع‌محور» در روزهای 30 و 31 شهریور 1401، از زحمات خانم کبری محمدی در تدارک و سازماندهی برای برگزاری کارگاه آموزشیو نیز از تلاش های خانم فاطمه میرزاحسینیان، به جهت میزبانی از این کارگاه در هلال احمر استان گلستان و دعوت از همکاران بکوجا و هلال احمر، برای حضور فعال در این کارگاه آموزشی قدردانی نمود.



ارائه گزارش از برگزاری جلسه با رییس جمعیت هلال احمر و انعقاد تفاهم نامه همکاری

خانم کبری محمدی، نماینده سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در همکاری با بکوجا، به تشریح جزئیات و دستاوردهای دیدار اخیر موسس بکوجا و دکتر کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: با زحمات آقای مهندس لطفی‌زاده و پیگیری‌های چندین ماهه، سرانجام ملاقات بین عالی‌ترین مقام در جمعیت هلال احمر و موسس بکوجا، در روز سه‌شنبه 29/07/1401 محقق گردید و در این جلسه، مهندس لطفی‌زاده اهداف و برنامه‌های بکوجا را توضیح دادند و با اشاره به نقطه نظرات مقام معظم رهبری در باره اقتصاد مردمی و تاکیدات ایشان به نقش آفرینی کلیه دستگاه ها و ظرفیت های موجود در کشور در جهت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و درد و رنج فراوانی که از بابت شرایط سخت اقتصادی متوجه مردم کشور می باشد، بر ضرورت نقش آفرینی تمام قد جمعیت هلال احمر برای کاهش این مشکلات در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید گزند و با بیان شرحی از فعالیت های پایلوت و مشترک میان بکوجا و سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در استان های مازندران و گلستان و نتایج بسیار خوب حاصل از آن، خواستار امضای تفاهم نامه نهایی شده فیمابین برای همکاری در کل کشور شدند.


حمایت رییس جمعیت هلال احمر از توسعه همکاری ها با بکوجا

آقای دکتر کولیوند نیز، از جزئیات نحوه همکاری بین دو طرف و ظرفیت‌هایی که هلال احمر می‌تواند به برنامه‌های بکوجا اختصاص دهد پرسیدند که مهندس لطفی‌زاده در پاسخ، تجربه و ظرفیت هلال احمر در سازماندهی نیروهای داوطلب و ارائه آموزش های همگانی و تخصصی را تجربه بسیار موفقی ارزیابی کرد و با اشاره به ماهیت ترویجی برنامه‌های بکوجا و همسویی اهداف آن با یکی از اهداف کلان هلال احمر مبنی بر کاهش آلام بشری، هم‌افزایی دو مجموعه را زمینه ساز ارائه خدمتی ماندگار به مردم شریف و هم‌میهنان عزیز عنوان کرد.


امضای تفاهم نامه بکوجا و هلال احمر تا 10 روز آینده، دستاورر دیدار موسس بکوجا و رئیس جمعیت هلال احمر

محمدی ادامه داد: آقای دکتر کولیوند ضمن استقبال از توسعه همکاری بین بکوجا و هلال احمر، متن پیشنهادی تفاهم‌نامه دو طرف را مرور نمود و به آقای دکتر زارعی در کمیسیون تنظیم مقررات جمعیت هلال احمر دستور داد تا این متن را به قید فوریت و خارج از روند بروکراتیک سازمانی بررسی نموده و تا 10 روز آینده نهایی و به امضا برسانند.

کبری محمدی افزود: موضوع برگزاری نخستین کارگاه آموزشی مشترک میان بکوجا و هلال احمر به میزبانی جمعیت هلال احمر استان گلستان نیز به استحضار یاست محترم جمعیت رسانده شد و از ایشان خواستیم تا پیامی را برای این کارگاه آموزشی ارسال نمایند و ایشان ضمن درخواست ابلاغ سلام خود به همه شرکت کنندگان در کارگاه، با لطف و عنایت خود، اینجانب را به عنوان نماینده تام‌الاختیار خودشان برای بیان آنچه برای جلسه افتتاحیه کارگاه آموزشی مهم است تعیین نمودند و بسیار خوشحالیم که عالی‌ترین مقام در هلال احمر، حامی و پشتیبان این همکاری می‌باشند و امیدواریم با امضای تفاهم‌نامه این همکاری هر چه بیشتر به سمت اهداف خود حرکت نماید.


توسعه فعالیت بکوجا در مناطق زاگرس‌نشین، با محوریت جمعیت هلال احمر استان لرستان

سید علی لطفی‌زاده، از توضیحات خانم محمدی تشکر کرد و گفت: آقای دکتر کولیوند، دغدغه فراوانی بر روی مسئله اشتغال داشتند و بنا بر همین دغدغه، پیشنهاد آغاز فعالیت های بکوجا در استان های غربی کشور بویژه استان لرستان را مطرح نمودند که انشاءالله بزودی در دستور کار بکوجا قرار خواهد گرفت.

خانم کبری محمدی، نیز افزود: ریاست جمعیت هلال احمر، در طی جلسه بر مسئله کارآفرینی در استان‌های زاگرس‌نشین تاکید نمودند و شایان ذکر است که آقای قدمی، مدیرعامل هلال احمر استان لرستان نیز، در جریان برنامه‌های بکوجا بوده و پیشاپیش از آن استقبال کرده اند.



کارگاه آموزشی بکوجا و هلال احمر



جمع بندی نماینده بکوجا در استان گلستان از برگزاری کارگاه آموزشی

محور دوم جلسه، ارزیابی نماینده بکوجا در استان گلستان، از کارگاه آموزشی اخیر بود. مهندس فاروقی با تشکر از زحمات یکایک دست‌اندرکاران این رویداد گفت: سرکار خانم دکتر سمیه نوشادی مدرس محترم کارگاه مطالب را بسیار عالی و کاربردی بیان نمودند و امیدواریم همکاران گرامی، با بهره‌گیری از آموخته‌های خود، بتوانند از این پس در امر ترویج موفق‌تر باشند.


انتظار می رفت تا در جلسه توجه بیشتری به اهداف و برنامه های بکوجا بشود

مهندس فاروقی افزود: بهتر بود اگر وقتی از این کارگاه آموزشی به تشریح اهداف بکوجا اختصاص یابد و نامی از بکوجا در خلال مطالب و بنر برنامه برده شود. برای بیان جزئیات اهداف و برنامه بکوجا، خانم میرزاحسینیان برگزاری رویداد مشابهی را پیشنهاد کردند که در صورت تحقق، بسیار عالی خواهد بود.


پیشنهاد برگزاری کارگاه آموزشی مشابه با محوریت جهاد کشاورزی

خانم کبری محمدی نیز، در بیان کم و کیف کارگاه آموزشی پایان شهریورماه گفت: جای مدیران جهاد کشاورزی استان گلستان در افتتاحیه رویداد خالی بود و پیشنهاد می‌کنم که کارگاه آموزشی مشابهی برگزار شده و آموزش‌های تخصصی در حوزه کشاورزی توسط این سازمان به نمایندگان بکوجا و هلال احمر ارائه شود. همچنین انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین بکوجا و جهاد کشاورزی به همکاری دو طرف رسمیت خواهد بخشید و متضمن بقا و پیشرفت آن خواهد بود.


کشاورزی دانش بنیان- بکوجا


رایزنی برای تنظیم تفاهم‌نامه بین هلال احمر و جهاد کشاورزی در سطح ملّی

مهندس فاروقی، به نشست‌های متعدد با مدیران جهاد کشاورزی در سال گذشته اشاره کرد و از آمادگی این سازمان، برای ارائه خدمات تخصصی به کشاورزان و مروجان خبر داد و گفت: برای تنظیم تفاهم‌نامه بین جهاد کشاورزی و هلال احمر، نیازمند رایزنی بیشتری هستیم و مذاکره با معاونت برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی را در این خصوص ادامه می‌دهیم.

سیدعلی لطفی‌زاده در خصوص تفاهم‌نامه بین جهاد کشاورزی و هلال احمر خاطر نشان کرد: بهتر این است که این تفاهم‌نامه به صورت ملی و از طریق تهران پیگیری شود.


شبکه‌سازی میان نمایندگان بکوجا دستاورد مهم کارگاه آموزشی اخیر بود

خانم فاطمه میرزاحسینیان، معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان گلستان، جمع‌بندی خود پیرامون کارگاه آموزشی برگزار شده در استان گلستان را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: این رویداد نخستین کارگاه آموزش تسهیل‌گری در استان گلستان می‌باشد و مطالب مدرس محترم کارگاه، خانم دکتر نوشادی نیز، بسیار جامع و مفید بودند. مسیر حساس‌سازی مردم در امور ترویجی در این کارگاه بیان گردید و نمایندگان حاضر در روستاها، حالا می‌دانند که در هنگام تسهیل‌گری چگونه رفتار کنند. بازخوردهای گرفته شده از رویداد نیز، بیانگر رضایت حاضران در آن است و خوشحالیم که توانستیم باب آشنایی بین همکاران بکوجا و هلال احمر را باز کرده و شبکه‌سازی میان افراد را تحقق ببخشیم.


انتشار محتوای آموزشی کارگاه رویکردهای اجتماع‌محور بر روی وبسایت بکوجا

میرزاحسینیان ادامه داد: به آقای مهندس فاروقی پیشنهاد شد تا با حضور در روستاها، تلفیق مطالب کارگاه آموزشی و اهداف بکوجا را، برای نمایندگان در روستاها و اهالی محترم آن شخصاً بیان کنیم. خلاصه مطالب ارائه شده و صوت ضبط شده کارگاه آموزشی نیز در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت که می‌تواند به منزله مکملی بر دستورالعمل فعالیت بکوجا و روستاها باشد.


ضرورت اجرای آموزه های این کارگاه در قالب اجرای شیوه نامه فعالیت نمایندگان بکوجا در روستاهای پایلوت

مهندس لطفی‌زاده، موسس بکوجا از خانم میرزاحسینیان خواست تا محتوای لازم از کارگاه آموزشی برگزار شده را، تا پایان هفته به دست بکوجا برسانند تا در وبسایت این سازمان به نشانی www.bekooja.com منتشر گردد. وی افزود: اجازه انتشار مطالب، قبلاً از مدرس محترم گرفته شده و پوشش خبری از این رویداد، در وبسایت بکوجا و جمعیت هلال احمر استان گلستان به عمل آمده است. در حال حاضر، نیازمند پیگیری هر چه قوی تر اجرای شیوه‌نامه فعالیت نماینده بکوجا در روستاها، به ویژه در 3 روستای پایلوت هستیم تا شبکه ملی مردمی شکل گرفته در استان، وظایف خود را به جد دنبال نمایند.


توصیه به ادامه همکاری خانم دکتر نوشادی برای راهبری و نظارت بر فعالیت های ترویجی

خانم محمدی به نمایندگان مشترک بکوجا و هلال احمر ر روستاها پیشنهاد کرد: دستورکار ترویجی در روستا مشخص کنید و از خانم دکتر نوشادی هم راهنمایی گرفته و در طی مسیر فعالیت نیز، با ایشان در تماس باشید تا روند تسهیل‌گری به بهترین شیوه به سرانجام برسد.


اعلام برنامه فعالیت نمایندگان مشترک بکوجا و هلال احمر در روستاها با توجه به آغاز سال زراعی جدید و برگزاری کارگاه آموزشی

عیدمحمد فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، در بیان دستور چهارم جلسه، مبنی بر برنامه فعالیت نمایندگان مشترک بکوجا و هلال در روستاها با توجه به آغاز سال زراعی جدید گفت: سال زراعی جدید از ابتدای مهرماه آغاز شده و جهاد کشاورزی استان گلستان، در خصوص کشت گندم، جو و کلزا اطلاع‌رسانی را شروع کرده است تا کشاورزان برای عقد قرارداد کشت و دریافت انواع نهاده‌های کشاورزی به این سازمان مراجعه کنند. وی افزود پیش بینی کشت پائیزه در 500هزار هکتار ازاراضی استان شامل 320 هزار هکتار گندم و حدود 80 هزار هکتار کلزا و همین میزان جو نیز در دستور کار جهاد کشاورزی استان است.


کشت قراردادی -بکوجا


توصیه نمایندگان بکوجا به کشاورزان برای تسریع در عقد قرارداد کشت و دریافت نهاده‌ها در سال زراعی جدید

مهندس فاروقی افزود: کشت کلزا در اولویت است و زراعت جو از اواسط آبان و گندم نیز از آذرماه آغاز می‌شود. از نمایندکان بکوجا خواستیم تا از کشاورزان محترم بخواهند برای تنظیم قرارداد و دریافت نهاده‌ها، در همان روزهای اول به جهاد کشاورزی مراجعه کنند، چرا که تاخیر در این مورد موجب بروز مشکل در تامین بذر و کودهای شیمیایی خواهد شد.

فاروقی پیشنهاد خانم میرزاحسینیان برای حضور در روستاها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دهستان‌های وحدت، لیوان غربی و هاشم‌آباد گرگان را به ترتیب برای کشت پنبه، دانه‌های روغنی و گندم در نظر داریم. در مناطق شمالی استان گلستان، به علت بارش کمتر و آب‌بندان‌های غیرمجاز، آبیاری دوم و سوم محصولات کشاورزی در شهرستان‌های آق‌قلا و انبارالوم مشکلات بزرگی به همراه داشته و به کشاورزان خسارت زده است و امیدواریم در پاییز امسال شاهد نزول رحمت الهی بیشتری باشیم. به زودی با همراهی خانم میرزاحسینیان، ابتدا در روستاهای پایلوت و سپس سایر دهستان‌ها حضور پیدا کرده و معارفه مجددی از نماینده بکوجا در روستا خواهیم داشت.


نمایندگان بکوجا قویاً پیگیر ترویج در روستاها باشند

موسس بکوجا از تلاش‌های همکاران قدردانی نمود و گفت: با عنایت به مهلت 10 هفته‌ای پیش‌بینی شده در شیوه نامه فعالیت نماینده بکوجا در روستا، نمایندگان ما در 3 روستای پایلوت، هم‌اکنون بایستی کاملا توجیه شده باشند و فعالیت ترویجی خود را شروع نمایند. گزارش‌گیری در این خصوص نیز بایستی به دقت انجام شود که در این مورد، جداولی تهیه و برای همکاران ارسال شده است که کار گزارش‌دهی را آسان‌تر می‌کند.

لطفی‌زاده افزود: برنامه جامعی برای برگزاری جلسه توجیهی کلی برای همکاران، پس از معرفی نمایندگان در روستاها داریم و شیوه نامه کار نماینده بکوجا در روستاها را مجدداً در حضور تمامی ایشان مرور خواهیم کرد. لیکن می‌توان در سه روستای پایلوت جداگانه حضور یافت و این نشست توجیهی را، با دعوت از تمام سلسله مراتب، زودتر از دیگر روستاها برگزار نمود. این راهنمایی‌ها به پیگیری جدی تر کار کمک بزرگی می کند.


گزارشی از روند تکمیل نظام سلسله مراتبی بکوجا و جداول گزارش کار نمایندگان

مهندس لطفی‌زاده در توضیح روند تکمیل نظام سلسله مراتبی بکوجا گفت: شهرستان بندرگز برای کشت کلزا در اولویت است و نمایندگان بکوجا در این شهرستان نیز کاملا توجیه هستند. در سلسله مراتب روستای پایلوت در شهرستان گرگان، تنها در دهستان روشن‌آباد نماینده ای نداریم و در آق قلا، که روستای وحدت اسلامی نیز در آن قرار دارد، آقای محمد سید، تا پایان هفته آینده، سلسله مراتب را تکمیل و معرفی خواهند کرد.

موسس بکوجا از حاضران خواست تا جداول تهیه شده برای گزارش کار نماینده در روستا را، بررسی نموده و در جلسه بعدی، در خصوص آن اظهارنظر نمایند.


ترویج کشاورزی دانش بنیان- بکوجا

فرصت 5 ماهه برای آموزش نمایندگان بکوجا در روستاهای استان مازندران

مهندس محسن سلطانی، نماینده بکوجا در مازندران، از بیانات حاضران قدردانی نمود و با اشاره به برداشت محصول برنج در فصل جاری، از تعیین قیمت این محصول توسط دلال‌ان گلایه کرد و این مسئله را به ضرر شالی‌کاران دانست.

سیدعلی لطفی‌زاده، به حضور فعال خانم جاویدپور، نماینده موفق بکوجا در روستای گرجی‌آباد استان مازندران در کارگاه آموزشی رویکردهای اجتماع‌محور و فراگیری کامل مطالب توسط ایشان اشاره کرد و گفت: از ظرفیت خانم جاویدپور می‌توان به عنوان مروج و آموزش‌دهنده فعالیت ترویجی، در سایر نقاط استان مازندران استفاده نمود و ایشان نیز، آمادگی خود را برای فعالیت به عنوان مدرس اعلام کرده‌اند. عمده محصول استان مازندران برنج می‌باشد که با توجه به آغاز کشت این محصول از اسفندماه، فرصت بسیار خوبی برای آموزش نمایندگان در روستاهای مختلف مازندران داریم و از آقای سلطانی می‌خواهیم تا با خانم جاویدپور وارد مذاکره شده و جمع‌بندی خود را در خصوص آموزش نمایندگان جدید بکوجا در روستاهای استان مازندران، با استفاده از همکاری خانم جاویدپور ارائه نمایند.

اخبار مرتبط:

 

آآآ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *