پنجشنبه-10آذر 1401-پنجاه و پنجمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان – نگرانی مدیران شهرستانی بکوجا از سوء مدیریت در بخش کشاورزی.

به نام خدا

پنجاه و پنجمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان  نگرانی مدیران شهرستانی بکوجا از سوء مدیریت در بخش کشاورزی

(پنجشنبه 1401/09/10)

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مردم‌‌نهاد بسیج کارآفرینی و جهاد اقتصادی (بکوجا) از برگزاری پنجاه و پنجمین جلسه هماهنگی میان مدیران بکوجا در شهرستان‌های استان گلستان خبر داد.

براساس این گزارش، در این جلسه که به صورت تصویری و از ساعت 22:00 روز چهارشنبه 1401/09/09 برگزار شد، افراد زیر حضور داشتند:

  1. سیدعلی لطفی زاده؛ موسس بکوجا
  2. عید محمد فاروقی؛ نماینده بکوجا در استان گلستان
  3. غلامعلی نورا؛ نماینده بکوجا در شهرستان گنبدکاووس
  4. محمد سبزه؛ نماینده بکوجا در شهرستان گرگان
  5. سید فضل‌الله میرفندرسکی؛ نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر
  6. ذبیح‌الله محمودی؛ هماهنگ‌کننده فعالیت بکوجا در استان‌های گلستان و بوشهر
  7. فرشته لاله؛ مسئول سامانه‌ها در دفتر مرکزی بکوجا
  8. امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زاده؛ از دفتر مرکزی بکوجا

       همچنین نمایندگان زیر، به دلایل مختلف موفق به حضور در این جلسه نشدند:

  1. قاسم خدری؛ نماینده بکوجا در شهرستان کردکوی
  2. احمد حاجیلری؛ نماینده بکوجا در شهرستان مینودشت
  3. محمدسید؛ نماینده بکوجا در شهرستان آق قلا
  4. محمد حیدری؛ نماینده بکوجا در بندر گز
  5. آینازسیدزادهگوگلانی؛ نماینده بکوجا در شهرستان بندرترکمن
  6. علی اکبر اسفندیاری؛ نماینده بکوجا در شهرستان علی آبادکتول



موسس بکوجا- سید علی لطفی زادهنماینده بکوجا در استان گلستان- عیدمحمد فاروقینماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر- سید فضل الله میرفندرسکیغلامعلی نورا- بکوجا
سید علی لطفی زاده
عیدمحمد فاروقیسیدفضل الله میرفندرسکی غلامعلی نورا
نماینده بکوجا در شهرستان گرگان- محمد سبزهرابط دفتر مرکزی بکوجا با استان گلستان- ذبیح الله محمودیمسئول تولید خبر در بکوجا- امیرعلی شیخ الاسلام زادهمدیر سامانه های بکوجا- فرشته لاله
محمد سبزهذبیح‌الله محمودی امیرعلی شیخ‌الاسلام‌زادهفرشته لاله


ضعف وزارت جهاد کشاورزی در برنامه‌ریزی کشت محصول راهبردی کلزا

در ابتدای این جلسه، مهندس عیدمحمد فاروقی، نماینده بکوجا در استان گلستان، ضمن خیر مقدم به حاضران، گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای استان گلستان، برنامه 100هزار هکتار کشت کلزا را پیش‌بینی کرده بود، لیکن همان طور که در اوایل سال زراعی جاری اعلام کرده بودیم، این برنامه اجرایی نبوده و هم اکنون بر طبق آخرین آماری که اعلام شده است، قرارداد کشت 32هزار هکتار کلزا منعقد شده و 20هزار هکتار از این مقدار نیز، تاکنون با توزیع 150 تن بذر، زیر کشت کلزا رفته است. به عبارتی تنها 30 درصد از برنامه وزارت جهاد کشاورزی در استان گلستان عملیاتی شده است که این امر، نشان‌دهنده ضعف شدید برنامه‌ریزی از سوی وزارت‌خانه می‌باشد.

دلایل کاهش میل کشاورزان به کشت کلزا از زبان نماینده بکوجا در استان گلستان

فاروقی دلایل مختلف ایجاد فاصله بین برنامه اعلام شده و مقدار واقعی کشت محصول کلزا را، چنین برشمرد: با توجه به عدم استقبال بهره‌برداران، قیمت نامناسب و تاخیر در پرداخت‌ها، در سال جاری، عملاً رغبت چندانی برای کاشت برنامه اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی وجود نداشت. لیکن امیدواریم شرایط اقلیمی به گونه‌ای پیش برود که سطح سبز یکنواختی را شاهد بوده و با همین سطح موجود زیر کشت، با نزول رحمت الهی و با مدیریت صحیح نهاده‌ها و آبیاری، در مرحله داشت و برداشت، عملکرد خوبی در واحد سطح داشته باشیم.

مهندس فاروقی ابراز امیدواری کرد که با دست‌یابی به عملکرد 2 تن در هر هکتار، در کشت کلزا، بخشی از نیاز کشور به این محصول راهبردی از یک طرف، و معیشت کشاورزان از سوی دیگر تأمین گردد. وی همچنین از تلاش‌های مدیران شهرستانی بکوجا در تکمیل شبکه نمایندگان تا سطح روستاها قدردانی نمود.

آخرین وضعیت تکمیل شبکه نمایندگان بکوجا در استان گلستان، به تفکیک شهرستان

مهندس سیدعلی لطفی‌زاده، موسس بکوجا گفت: در شهرستان آزادشهر، مجموعاً در 23 روستا نماینده معرفی شده است که 38 درصد از روستاها شهرستان را شامل می‌شود و از عموم همکارانی که در این راستا تلاش کردند ممنونیم. خانم نوری، نماینده بکوجا در دهستان نظام‌آباد (نگین‌شهر) 13 نماینده در روستاهای این دهستان معرفی کرده اند و در بخش‌های خرمارود جنوبی و چشمه‌ساران همچنان لازم است تلاش جدی‌تری صورت بگیرد.

مهندس لطفی‌زاده به بیان آماری از وضعیت تکمیل شبکه نمایندگان بکوجا تا سطح روستاها در شهرستان‌های استان گلستان، به شرح جدول زیر پرداخت و ادامه داد: برای شروع به کار نمایندگان روستایی، اولاً بایستی این نمایندگان آموزش‌های لازم برای فعالیت ترویجی را دریافت کنند و دوماً طی مراسم رسمی به مسئولان روستایی معرفی شوند. با عنایت به رو به پایان بودن فصل کشت و لزوم تسریع در کار ترویجی، همچون گذشته، از آقای مهندس فاروقی می‌خواهیم که این معرفی‌ها را مجدانه پیگیری نمایند.

 

پنجاه و پنجمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان – نگرانی مدیران شهرستانی بکوجا از سوء مدیریت در بخش کشاورزی

نگاهی به شبکه نمایندگان بکوجا و وضعیت کشاورزی در شهرستان گنبد کاووس

مهندس غلامعلی نورا، نماینده بکوجا در شهرستان گنبد کاووس، با تشکر از آمار ارائه شده توسط مهندس لطفی‌زاده گفت: اینجانب در روز یکشنبه اخیر، حضوراٌ با نمایندگان بخش‌های مرکزی و داشلی برون این شهرستان دیدار کردم و بنابر پیگیری انجام شده، ایشان نیز مطالب را به نمایندگان دهستان و نمایندگان روستاها انتقال داده‌اند. امیدواریم با پیگیری نمایندگان بخش‌ها و دهستان‌ها، معرفی نمایندگان روستایی در گنبد کاووس سرعت بگیرد.

غلامعلی نورا، در خصوص وضعیت کشت محصولات در شهرستان گنبد کاووس گفت: مدتی است که شاهد کمبود باران هستیم و زراعت‌های انجام شده، علی رغم رشد، از این مسئله رنج می‌برند. شایان ذکر است که هم اکنون 70 درصد کشت حوزه شمال شهرستان گنبد کاووس هنوز انجام نشده است و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، کشت دیم در این تاریخ به اتمام می‌رسید. کشاورزان از این مسئله نگرانند و البته توزیع کودها و نهاده‌های دیگر، از امروز شروع شده است.

نورا ادامه داد: متاسفانه سدهای حوزه شهرستان هم خالی هستند و توان آبیاری زمین‌های کشاورزان را ندارند. امیدواریم با بارش باران در ادامه سال زراعی، شاهد جاری شدن آب‌های سطحی باشیم و کشاورزان دست کم بتوانند از رواناب‌های ناشی از بارش، برای آبیاری محصولات خود استفاده کنند.

بخش نگین‌شهر از توابع شهرستان آزادشهر، در آستانه تکمیل شبکه نمایندگان بکوجا تا سطح روستاها

مهندس سید فضل‌الله میرفندرسکی، نماینده بکوجا در شهرستان آزادشهر، گفت: هم اکنون سطح سبز زیر کشت کلزا در آزادشهر بالغ بر 766 هکتار است، لیکن کشاورزان شهرستان، برای کشت این محصول تمایلی ندارند که عمدتا ناشی از عدم پرداخت پول در موعد مقرر می‌باشد. این مسئله کشاورزان را به سمت کشت گندم سوق داده، چرا که دولت بر روی آن حساس بوده و هزینه خرید آن را به موقع می‌دهد.

مهندس میرفندرسکی، پیرامون وضعیت شبکه نمایندگان بکوجا در آزادشهر نیز افزود: آقای فرشید خرمالی، جایگزین آقای کیمیانسب شده اند و در بخش چشمه‌ساران نیز، در صدد هستیم تا به سرعت 5 روستای باقی‌مانده را هم پوشش دهیم. همچنین در بخش نگین‌شهر، با زحمات همکاران در هفته آینده، در آستانه تکمیل شبکه خواهیم بود. جلسه‌ای نیز با فرماندار آزادشهر داشتیم و ایشان اعلام کردند که برای همکاری کامل در معرفی نمایندگان به مسئولان روستایی، و جدی‌تر شدن فاز عملیاتی کار بکوجا، منتظر مکاتبه ارسالی از سوی وزارت کشور هستند.

حمایت نامتوازن از محصولات کشاورزی، بهره‌برداران را به سمت زراعت گندم سوق داده است

دکتر محمد سبزه، نماینده بکوجا در شهرستان گرگان، با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب (س) گفت: با تلاش مضاعفی، پیگیر انتخاب نمایندگان و تکمیل شبکه بکوجا تا سطح روستاها خواهیم بود. تاریخ کشت کلزا تا 20 آذر تمدید شده است و در شهرستان گرگان، 3هزار هکتار کشت کلزا انجام شده و سمپاشی مرحله اول هم به اتمام رسیده است. همچنین با بررسی‌های میدانی، به این نتیجه رسیده‌ایم که اکثر کشاورزان تمایلی به استفاده از کودهای شیمیایی ندارند و به سمت کودهای آلی رفته اند. به نظر می‌رسد که وزارت جهاد کشاورزی حمایت بیشتری روی کشت گندم دارد و حتی در مواردی، کشاورزان برای دریافت کود، کشت خود را گندم اعلام می‌کنند، در حالیکه واقعیت این نیست. این آمار غلط، مدیریت کشت را دشوار خواهد ساخت و شایسته است، تا مسئولان جهاد کشاورزی، کود را به تمام محصولات و فارغ از نوع کشت اختصاص دهند.

پنجاه و پنجمین جلسه هماهنگی با مدیران بکوجا در استان گلستان – نگرانی مدیران شهرستانی بکوجا از سوء مدیریت در بخش کشاورزی

ضرورت حمایت متوازن از کشت محصولات راهبردی کشاورزی

در ادامه جلسه، مهندس فاروقی، ضمن تشکر از تلاش‌های مدیران شهرستانی بکوجا در تکمیل شبکه نمایندگان در سطح استان گفت: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، برای دستیابی به خوداتکایی، تولید محصولات اساسی را هدف قرار داده اند و کشاورزان نیز به آن سمت سوق داده می‌شوند. روش جاری مبنی بر حمایت بیشتر از محصولی خاص به نحوی که تنها برای کشت گندم کودهای شیمیایی با 50% تخفیف عرضه می گردد،، موجب بر هم خوردن سبد کشت و درگیر شدن در آمار و اطلاعات نادرست می‌شود که مدیریت مراحل بعدی را، هر چه بیشتر سخت می‌کند. فکر می‌کنیم که تفاوت در حمایت از محصولات، نه در مرحله کشت، بلکه بایستی در قیمت محصولات تحویل داده شده، یعنی در هنگام خرید از کشاورز اعمال شود تا آمار واقعی باشد و کشور دچار کمبود محصولات زراعی راهبردی نگردد.

رها شدن زنجیره، در بخش‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی

دکتر محمد سبزه نیز افزود: پرونده کشت سویا در استان گلستان، با ادامه روند فعلی در سال آینده بسته می‌شود و کشت سایر محصولات نیز با وضعیت مشابهی مواجه است. هم‌اکنون برای کشاورزان ما، به جز برنج، هیچ محصول دیگری صرفه کشت ندارد و کشاورزان عملاً مجبور هستند بدون حمایت جلو بروند.

مهندس فاروقی، با تایید دیدگاه دکتر سبزه، وضعیت نامطلوب فعلی را، ناشی از رهاشدگی زنجیره و عدم تخصیص منابع و غفلت در بخش‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی دانست.

ضعف در بازرگانی محصولات، عامل اصلی ضربه به کشاورز است

مهندس غلامعلی نورا، گفت: ضعف در بازرگانی محصولات، عامل اصلی ضربه به کشاورز است؛ چرا که محصولات کشاورزی بر خلاف تولیدات صنعتی، قابلیت ماندگاری بالا و دپو ندارد و کشاورز مجبور است پیش از فاسد شدن محصول، آن را به سرعت و با حداقل قیمت به فروش برساند. تنوع کشت، مزیت استان گلستان در کشاورزی به شمار می‌رود اما با ادامه روند فعلی، مانند سال‌های 1370 تا 1373 گندم جایگزین تمام محصولات خواهد شد و تنوع در کشت از بین خواهد رفت که منجر به وابستگی کشور به خارج، در تامین برخی نیازهای اساسی می‌شود.

انعکاس دغدغه‌های مدیران شهرستانی بکوجا به مسئولان مربوطه

مهندس سیدعلی لطفی‌زاده، موسس بکوجا، از طرح دغدغه‌مندی حاضران تقدیر کرد و گفت: موضوعی که در تمام بخش‌های کشور از آن رنج می‌بریم، استفاده از مدیران کم تجربه یا غیر مرتبط است که آثار آن، هم در بخش عمومی و هم در خصوصی هویداست. وی افزود: در گذشته نیز، تمرکز روی برخی محصولات کشاورزی، باعث تبدیل شدن کشور به واردکننده صرف در سایر محصولات شد.

لطفی زاده با انتقاد از عملکرد سید جواد ساداتی نژاد وزیر فعلی جهاد کشاورزی، علت اصلی این به هم ریختگی در تصمیم گیری ها و ایجاد نارضایتی در بهره برداران را عدم استفاده از کارکنان باتجربه و متخصص وزارت جهاد کشاورزی در پست های مختلف از جمله وزیر و معاونان این وزارتخانه دانست و گفت: با وجود 300.000 نفر پرسنل در وزارت جهاد کشاورزی، انتخاب مدیران ارشد این وزارتخانه از خارج از دستگاه هم موجب خدشه به عملکرد بخش و هم باعث بی انگیزگی کارکنان و مدیران میانی وزارتخانه می شود.

لطفی زاده افزود: در انتخاب روسای سازمان های جهاد کشاورزی در استان ها نیز کم و بیش همین وضعیت را شاهد هستیم، مدیران با تجربه کنار گذاشته می شوند و افراد جوانی به کارها منصوب می شوند که اگرچه از شور و نشاط جوانی برخوردار هستند ولی از تجربه کافی و مقبولیت میان کارکنان بی بهره هستند و لاجرم برای انجام کارها به افراد کم نجربه و مطیع رو می آورند و در نتیجه شاهد گسترش نابسامانی ها و ایجاد نارضایتی در میان کشاورزان نیز هستیم.

لطفی زاده گفت: سوء مدیریت های موجود، باعث از دست رفتن اعتماد مردم به دولت از جمله وزارت جهاد کشاورزی شده است و این بی اعتمادی کارهای ترویجی بکوجا را نیز ناخواسته تحت تاثیر خود قرار می دهد و همینطور که در همین جلسه شاهد هستیم، بخش زیادی از وقت به جای انچام کار، صرف شنیدن گلایه های عمدتا به حق مردم و تلاش برای ایجاد آرامش در آنها می شود ولی در عین حال ما نیز همواره در تلاش هستیم تا مطالبی را که بیان کردید، به مسئولان امر منعکس کنیم و امیدواریم تا در مدیریت هر چه بهتر بخش کشاورزی موثر واقع شود.

موافقت شورای ملی توسعه و حمایت از تشکل های مردم نهاد (وزارت کشور) با فعالیت بکوجا در سطح ملی

موسس بکوجا، ادامه داد: اگرچه مانعی برای فعالیت های سازمان های مردم نهاد در کشور وجود ندارد ولی برای مکاتبه رسمی از سوی وزارت کشور با مسئولان استانی، بایستی مراحل قانونی تاسیس بکوجا به پایان برسد که در این ارتباط پس از اخذ موافقت دبیرخانه شورای ملی توسعه و حمایت از تشکل های مردم نهاد در مورخه تاییدیه شورای ملی توسعه و حمایت از تشکل های مردم نهاد در چهل و یکمین جلسه خود که در تاریخ 07/06/1401 تشکیل گردیده است با فعالیت بکوجا در سطح ملی موافقت و این روند در مرحله استعلامات قرار دارد، که همکاران دفترمرکزی بکوجا، به طور مستمر پیگیر اتمام مراحل قانونی در این خصوص هستند و امیدواریم این موضوع هر چه زودتر به نتیجه برسد.

در خاتمه جلسه، مهندس لطفی‌زاده از زحمات تمام نمایندگان تشکر نمود و بر معرفی نماینده آموزش در هر شهرستان از سوی مدیران، برای انتقال تجربه و مفاد آموزشی به همکاران خود تأکید کرد.


اخبار مرتبط:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *